tag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post8233010223574505469..comments2023-03-26T12:42:50.275+03:00Comments on Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma: Viimeistelty linjastoUnknownnoreply@blogger.comBlogger184125tag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-23391831032745988662020-03-12T08:02:19.903+02:002020-03-12T08:02:19.903+02:00321 varrella ei ole yhtään Pohjois-Espoon aluetta....321 varrella ei ole yhtään Pohjois-Espoon aluetta. Sitäpaitsi harvennetulla vuorovälillä säilytettävä linja on huomattavasti parempi kun ei linjaa ollenkaan. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-13478057243210147072020-03-09T09:48:04.851+02:002020-03-09T09:48:04.851+02:00Ei oo HSL avannut tälle vuodella paikkaa missä kir...Ei oo HSL avannut tälle vuodella paikkaa missä kirjoittaa, joten pakko jatkaa täällä. Lukekaa Länsiväylää sivu 5 alla olevasta linkistä:<br /><br />https://www.lehtiluukku.fi/lehti/lansivayla/_read/7.3.2020/239388.html<br /><br />Siinä väitetään, että HSL taipui espoolaisten tahtoon: Linja 321 säilymässä,<br />mutta harvennetuin vuorovälein. Eli, HSL on päättänyt kiusata pohjoisespoolaisia huonontamalla linjaa 321. Nyt on vuoroväli niin että bussi kulkee kaksi kertaa tunnissa. Onko jatko kerran tunnissa? Ei muuta kuin autokauppaan hyvät pohjoisespoolaiset. Ja, HSLn porukka hävetkää!!!!Nallehttps://www.blogger.com/profile/16823121222838195110noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-66862951870158000392020-02-16T12:49:17.193+02:002020-02-16T12:49:17.193+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.PROhttps://www.blogger.com/profile/12296335543971082118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-46364699887123166672020-02-16T12:47:42.309+02:002020-02-16T12:47:42.309+02:00Honkasuon uuden asuinalueen bussiyhteydet ovat aim...Honkasuon uuden asuinalueen bussiyhteydet ovat aima kehnot. Aluetta palvelee aidosti vain yksi linja jonka matka-aikaa kamppiin pidentää kohtuuton kierros Malminkartanon ympäri-kierros jonka tekee toinenkin linja. Voisiko 37 ohittaa tömän kierroksen nyt kun reitti pitenee myös loppupäästä Myyrmäkeen tulevaisuudessa.PROhttps://www.blogger.com/profile/12296335543971082118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-18165892351018565182020-02-14T05:00:17.640+02:002020-02-14T05:00:17.640+02:00345 keskustaan päin Vihdintien pysäkki Pähkinärint...345 keskustaan päin Vihdintien pysäkki Pähkinärinteen kohdalla ala-arvoinen. Ei ole valoja vaikka tieosuudella kovat vauhdit ja tienvieruspuut haittaavat näkyvä isyyttä. Edes aikataulua ei ole seinällä ja koko pysäkki lyyhöttää vinossa. Kuljen lähes päivittäin pimeällä illalla sitä kautta töihin. Parannusta kaivataan. Linja 322 oli parempi, valoisa ja hitaammat vauhdit tieosuudella. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12231539847893894171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-38824258040846655962020-02-13T22:05:06.986+02:002020-02-13T22:05:06.986+02:00Hei,
Lisään vielä tässä vaiheessa oman kommenttin...Hei,<br /><br />Lisään vielä tässä vaiheessa oman kommenttini. Henkilökohtaisesti muutokset eivät minulle ole dramaattiset, vaikka linjan 321 poisto ja linjan 555 harva vuoroväli hiukan kismittääkin.<br /><br />HSL selvästi on laajemminkin nyt vaan päättänyt pidentää matka-aikoja ja hidastaa ihmisten liikkumista. Tästä varmaan seuraa se, että ihmiset joutuvat kävelemään ja pyöräilemään enemmän, mitä sitten voidaan juhlistaa fanfaarien saattelemana myöhemmin kun taas mittaillaan liikkumistapoja näiden muutosten jälkeen. <br /><br />Mielestäni moni kommentoijakin toi jo aivan oikein esille, että nämä muutokset esim Hämeenkylän, Pähkinärinteen ja Hämevaaran akselilla asuville tuottaa paljon liikkumisvaikeuksia ja hankaloittaa eri paikkoihin liikkumista (töihin, kouluihin, ostoksille, harrastuksiin jne.). HSL kommentoi että matkustajamäärät on mitattu ja uudet linjat on säädetty niitä vastaavasti, mutta eikö tässä ole selvä muna-kana-ongelma? <br />Jos julkinen liikenne hankaloituu, siirtyy moni pakosti autoiluun mikä taas vähentää (mitattuja) julkisen liikenteen matkoja jne jne. Julkisen liikenteen panostuksen pitää tulla ensin, sitten vasta määrät kasvaa!!<br /><br />Tällä asialla on myös huomattava vaikutus asuntojen hintatasoon alueelle, mikä onkin tässä se varsinainen pointtini. Pähkinärinne ja Hämeenkylä rajoittuen Hämevaaraan Rajatorpantiellä on melko matalien asuntohintojen aluetta. Alueen julkisen liikenteen hyvyys tai huonous kytkeytyy näihin hintoihin, joten tehdyillä linjauksilla ja päätöksillä ja kuinka kuinka näitä mitataan on erittäin tärkeä rooli segregaatiokehityksen kannalta. Juuri se, että ei panosteta kunnolla tämänlaisten alueiden julkiseen liikenteeseen aiheuttaa huono-osaisuutta ja sen keskittymistä ja voi johtaa huonoon kierteeseen.. Pelkkä kustannusanalyysi nykyiseen matkustajamäärään suhteutettuna ei riitä! Pitää miettiä liikennettä ja sen vaikutuksia laajemmin, ottaa huomioon että mikäli jollekkin alueelle panostetaan julkisella liikenteellä enemmän, siirtyvät nämä positiiviset vaikutukset myös asuntojen hintoihin ja parempiin ihmiskohtaloihin. Pitäisi siis nimenomaan panostaa enemmän näille alueille. Tällä hetkellä ns. "Hyötyjä maksaa" -ajattelu lisääntyy yhteiskunnassa. Julkisten liikennehankkeiden panostukset ovat menneisyydessä jo pitkään menneet pääosin niille jo kalliille alueille Helsinkiin ja parhaille Espoon sijainneille. Tämän pitäisi selvästi muuttua ja suhteellisesti suuremmat panostukset (nykyhetken väestömäärään tai matkustajamäärään suhteutettuna) pitäisi kohdistua juuri näille Pähkinärinteen/Hämeenkylän kaltaisille alueille. Tämä siis oikeudenmukaisuuden takia, segregaation ehkäisemiseksi ja tasaamaan pääkaupunkiseudun asuntojen hintatasoa! Näin myös asteittain ihmiset jättävät niitä (nyt) tarpeeseen tulevia autoja ostamatta ja oikeasti löytävät julkisesta liikenteestä ratkaisun liikkumistarpeisiinsa.<br /><br />Toivottavasti tämä viestini tavoittaa HSL:n ja sitä aidosti pohditaan.<br />Pähkinärinteeläinenhttps://www.blogger.com/profile/10218906537534706819noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-74878722432311966662020-02-13T12:39:09.657+02:002020-02-13T12:39:09.657+02:00Julkisen liikenteen kalliit infran investoinnit (P...Julkisen liikenteen kalliit infran investoinnit (Paloheinän tunneli ja Perhekunnantien jatke) Kuninkaantammeen eivät ole parantaneet nopeaa matkustamista Helsingin keskustaan. Niillä on parannettu vain poikittaista ja vaihtoihin perustuvaa matkustamista. Eikä tämä uusi suunnitelma edelleenkään hyödynnä näitä jo valmiita teitä. Siispä 5000 Kuninkaantammen asukasta odottaa edelleen tällä kertaa uuden rampin rampin valmistumista (kolme-neljä vuotta?) ennenkuin yhteys Helsingin keskustan suuntaan paranee. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03051303422809205864noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-72610177316182632932020-02-10T07:26:23.761+02:002020-02-10T07:26:23.761+02:00Tämä suunnitelma ei voi mennä tällaisenaan läpi! T...Tämä suunnitelma ei voi mennä tällaisenaan läpi! Tässäkin ketjussa on niin monia hyviä perusteluita, jotka tuovat esille sen, kuinka järjetön tämä suunnitelma on. Se, että todella monen matkustajan matka koostuisi useammasta vaihdosta, on pöyristyttävän suuri heikennys nykyiseen.<br /><br />Tänään aamulla jälleen kerran Hämeenkylässä bussi ei ollut aikataulussa, ja jos nyt olisi pitänyt vaihtaa jatkoyhteyteen, olisi matkanteko hidastunut merkittävästi. Tämä vaihdoilla pelaaminen varmasti paperilla näyttää hienolta, mutta käytännösaä se ei todellakaan sitä ole!<br /><br />Miksi Hsl ylipäätään kysyy matkustajilta mitään mielipiteitä, jos niitä ei edes oteta huomioon?!<br /><br />Hiljattain uutisoitiin, että matkustajamäärät ovat vähentynyeet julkisissa kulkuvälineissä pääkaupunkiseudulla. Surullista, ja sama meno jatkuu ja matkustajamäärät varmasti vähenevät entisestään, jos tämä uskomattoman typerä suunnitelma menee läpi. Tiinahttps://www.blogger.com/profile/04620252195932065675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-78098925432506811922020-02-07T11:46:59.730+02:002020-02-07T11:46:59.730+02:00Uuden runkolinjan 520 suunnitellut pysäkit eivät p...Uuden runkolinjan 520 suunnitellut pysäkit eivät palvele hyvin Mäkkylän asukkaita vaikka näin on esitetty. Leppävaaraan suuntaan ei tule muutostakoska samalta pysäkiltä kulkee 10 minuutin välein jo nyt bussi 203. Tämä siis vain tuplaisi vuorot. Leppävaaran suunnasta runkolinjalla on yksi pysäkki heti Kehä1 tunnelin jälkeen. Sekä Lintuvaaralaisten että Mäkkyläläisten liikkumisen voisi ratkaista siten, että linjan 203 vuoroista joka toinen kulkisi Vallikallion kautta ja joka toinen erkanisi joko Kehä1 tunnelin tai 201 bussin reittiä Leppävaaran suuntaan. Silloin palvelutarpeet toteutuisivat joustavasti ja runkolinja 520 voisi kulkea Linnuntie-Lintuvaarantie reittiä. <br /><br />Runkolinjan ajatuksena on vahvasti tuotu esille tiheät vuorovälit ja nopeat siirtymät solmupisteiden välillä. Lintuvaarassa nuo solmupisteet sijaitsevat Linnuntie-Lintuvaarantie osuudella. Kun on tiheät vuorovälit niin saadaan mukava joukkoliikenne tarvittaviin paikkoihin. Esimerkiksi runkolinja 235 koukkaa juuri oikealla tavalla Karakallion kautta eikä aja suoraan Turuntietä. <br /><br /><br />Linjan 555 typistäminen ja yhteyden katkeaminen Myyrmäki-Otaniemi välillä vaikeuttaa olennaisesti koululaisten, opiskelijoiden ja työmatkailijoiden kulkemista. Erittäin tärkeä tekijä on että tuleva Monikon koulukeskus tarvitsee kunnollisen liikenteen. Mäkkylän Boställskolanin opetus lakkaa ja myös ruotsinkielinen opetus siirtyy Monikkoon Leppävaaraan. <br /><br />HLhttps://www.blogger.com/profile/06992111748963776196noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-18798551826941357322020-02-05T10:46:23.194+02:002020-02-05T10:46:23.194+02:00Kuten ylempänäkin on todettu, on todella huono asi...Kuten ylempänäkin on todettu, on todella huono asia, että Lintuvaarasta poistetaan kaikki linjat ja matkanteko tyssää Leppävaaraan (etelään mentäessä). Nyt esim. Perkkaalle on päässyt kätevästi linjalla 202, miten sinne jatkossa kuljetaan? Älytöntä vaihtaa bussia (ja kävellä vielä välissä vaihtamassa pysäkkiä) näin lyhyellä matkalla. Myös matka-aika pitenee. Koko Lintuvaaran läpi kulkevia linjoja ei jää yhtään, jolloin matkat pysäkeille pitenevät ja silti mihinkään ei pääse yhdellä bussilla. Ikävä kyllä tämä ajaa harkitsemaan toisen auton ostoa perheeseen. LadyBluehttps://www.blogger.com/profile/16321694574424345216noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-23119957878529483072020-01-08T11:54:57.516+02:002020-01-08T11:54:57.516+02:00Muistuttaisin vielä yli 1100 nimeä keränneestä adr...Muistuttaisin vielä yli 1100 nimeä keränneestä adressista, jossa vaaditaan suorien linjojen 321 ja 436 säilyttämistä.<br />https://www.adressit.com/pohjois-espoon_joukkoliikennetta_tulee_kehittaa_asukkaiden_ja_kayttajien_ehdoillaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-24591108316176991642019-12-10T15:49:19.028+02:002019-12-10T15:49:19.028+02:00Hämeenkylästä suoran yhteyden poistaminen keskusta...Hämeenkylästä suoran yhteyden poistaminen keskustaan hankaloittaa kyllä huomattavasti kulkemista Pitäjänmäen ja Meilahden työpaikoille. Vaihtojen toteutuminen tulee olemaan arpapeliä, bussien ollessa jo nyt myöhässä aikataulusta Vihdintien ruuhkien takia. Mikkohttps://www.blogger.com/profile/09029655293576132350noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-66825310492258384912019-12-10T14:06:58.864+02:002019-12-10T14:06:58.864+02:00Jännää, mä osun aina niihin muutamaan ruuhkabussii...Jännää, mä osun aina niihin muutamaan ruuhkabussiin, vaikka kuljen eri aikoina aamusta, iltapäivästä, illasta ja yöstä. Ehkä HSL voisi palkata mut vetämään asiakkaita haluamilleen linjoille.lillihttps://www.blogger.com/profile/08865382215238601782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-52954874525514961562019-12-09T23:20:05.282+02:002019-12-09T23:20:05.282+02:00Höpöhöpö. Linja 321 ei ole tupaten täynnä aamusta ...Höpöhöpö. Linja 321 ei ole tupaten täynnä aamusta iltaan. Muutamalla vuorolla vain ja niilläkin harvoin telibussi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-59184025553472123232019-12-09T19:11:44.640+02:002019-12-09T19:11:44.640+02:00321 tupaten täynnä aamusta iltaan, mutta silti lak...321 tupaten täynnä aamusta iltaan, mutta silti lakkautetaan. Ei mitään järkeä. Ja ei, uusi linja 300 ei korvaa, kun n. 90 % matkustajista nousee kyytiin/jää kyydistä välillä Vanhakartano-Vihdintie.lillihttps://www.blogger.com/profile/08865382215238601782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-58675261059546322002019-12-09T10:29:44.065+02:002019-12-09T10:29:44.065+02:00Hs 9.12.: espoolaiset siirtyneet yksityisautoiluun...Hs 9.12.: espoolaiset siirtyneet yksityisautoiluun länsi-metron avaamisen jälkeen kun suorat bussilinjat poistuivat. Ettei vaan kävis Vantaalla samalla tavalla???? Kun ei ne vaihdot ja muut kiinnosta jos voi päästä yhdellä välineellä suoraan eli sillä omalla autolla. Johannahttps://www.blogger.com/profile/01457844760678180941noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-43384369460439401682019-12-05T23:10:59.165+02:002019-12-05T23:10:59.165+02:00Ei 321:stä tarvita sen enempää kuin muitakaan linj...Ei 321:stä tarvita sen enempää kuin muitakaan linjoja. Kaikkia kaivataan, mutta nyt ei voi mitään, HSL on suunnitelmansa tehnyt ja se on tässä. Sitäpaitsi 321 korvataan jopa oikeasti paremmilla yhteyksillä, toisin kuin esimerkiksi linja 436...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-39133404173083095552019-12-05T08:37:23.727+02:002019-12-05T08:37:23.727+02:00HSL:n hallituksen päätös linjan 321 lakkauttamises...HSL:n hallituksen päätös linjan 321 lakkauttamisesta ei voi olla yksimielinen kun kerran espoolainen hallituksen jäsen ihmettelee miksi se lakkautetaan. Politiikka tulee siinä mukaan kun vantaalaisille tehdään uusi oma linja 300 mikä kiertää ja kartaa Vantaalla päättyen Myyrmäkeen, vaikka sitä kutsutaan runkolinjaksi. Ja samalla espoolaisten linja 321 lakkautetaan. Kuunnelkaa nyt espoolaisia jotka tarvitsevat linjaa 321 ja säilyttäkää se. Tehän olette siellä meitä maksavia asiakkaita varten!?Nallehttps://www.blogger.com/profile/16823121222838195110noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-63339336038894203082019-12-04T16:30:38.722+02:002019-12-04T16:30:38.722+02:00Linjan 202 lakkauttaminen vaikeuttaa huomattavasti...Linjan 202 lakkauttaminen vaikeuttaa huomattavasti kulkemista Liikuntapuiston ja Monikon suuntaan, koska uusi linja 520 menee eri reittiä. Monelta koululaiselta ja nuorelta menee tässä nyt oleellinen yhteys poikki. Pekkahttps://www.blogger.com/profile/13850141766133449191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-82916154390406993602019-12-04T09:28:47.790+02:002019-12-04T09:28:47.790+02:00Hei Nalle! Suunnitelmaa on laadittu yhteistyössä E...Hei Nalle! Suunnitelmaa on laadittu yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa ja Espoon edustajat ovat ohjanneet työn etenemistä sen eri vaiheissa. Suunnitelma on nyt siirtymässä päätöksentekoon. Tässä vaiheessa on luonnollista että muutoksista nousee poliittista keskustelua.HSLhttps://www.blogger.com/profile/07513013353289136152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-73836274795550670272019-12-03T11:07:37.152+02:002019-12-03T11:07:37.152+02:00Erittäin merkittävä kävelymatkan lyheneminen toteu...Erittäin merkittävä kävelymatkan lyheneminen toteutuu myös Mäkkyläntien ympäristössä asuville. Tälle alueelle rakennetaan muutaman vuoden kuluessa 400 uutta asuntoa (BoKylä) sekä liiketiloja ja on aivan välttämätöntä että alueen julkiset yhteydet tulevat olemaan sen mukaiset. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07276866913268746747noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-67689785395423679382019-12-02T07:58:42.055+02:002019-12-02T07:58:42.055+02:00HSL:n viestissä 28.11.2019 klo 18.10 kirjoitetaan ...HSL:n viestissä 28.11.2019 klo 18.10 kirjoitetaan että päätökset tehdään HSL:n hallituksessa. Lukekaa Länsiväylää 27.11.2019 (https://www.lehtiluukku.fi/lehti/lansivayla/27.11.2019/230224.html). Siinä sivulla 5 mainitaan linja 321, ja sivulla 15 on isompi kirjoitus nimenomaan linjasta 321. Tässä kirjoituksessa HSL:n espoolainen hallituksen jäsen (varapuheenjohtaja) ihmettelee linjan 321 lakkautumista. Eli, HSL:n hallituksen päätökset ovat poliittisia missä helsinkiläiset ja vantaalaiset jäsenet ilmeisesti jyräävät eikä huomioida espoolaisten tarpeita. Tässä tilanteessa HSL:n hallituksen pitäisi ottaa ns. "Time out" ja miettiä päätöksiään ennen kuin suuri yleisö vaatii sen erottamista. Vastaavat suunnittelijat voisivat myöskin ruveta miettimään näiden asioiden järkevyyttä ja huomioida espoolaisten matkustajien tarpeita.Nallehttps://www.blogger.com/profile/16823121222838195110noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-52772522066713607122019-12-02T00:58:12.875+02:002019-12-02T00:58:12.875+02:00Siksi teinkin nopeat laskelmat raidejokerin kapasi...Siksi teinkin nopeat laskelmat raidejokerin kapasiteetin riittävyydestä. 550 ja 555 on aamuruuhkassa yhteensä noin 20 lähtöä tunnissa (550: 14kpl/h ja 555: 6kpl/h) siinä kasin kieppeillä ja molemmat linjat kuitenkin ajetaan telibusseilla (120 matkustajaa mahtuu täyteen ängettyyn, mutta käytän laskuissani 100 matkustajaa/bussi). Silloin nykyinen matkustajamäärä on huippuruuhkatuntina 2.000 matkustajaa. Kun otetaan huomioon raidekerroin (Antero Alun kaupunkiliikenne.net mukaan matkustajamäärä lisääntyy yleisesti 20-50% kun bussi korvataan raitiovaunulla) saadaan välin matkustajamääräksi 2.400-3.000/h. Raidejokerin tuntikapasiteetti on 5min vuorovälillä 2.520 matkustajaa/h (raidejokeri.info mukaan vaunuun mahtuu 210 matkustajaa). 4min vuorovälillä kapasiteetti olisi jo 3.150 matkustajaa/h, joka pitäisi ainakin riittää. Jotenkin toivottavasti vaunuja riittää, jos raidejokerin vuoroväli pitää tihentää 4 min, jos kapasiteetti ei riitä Leppävaara-Otaniemi välillä aamuruuhkassa. Mutta toivon hartaasti, että teette tarkat matkustajalaskelmat tällä välillä ennen raidejokerin aloittamista, ettei kapasiteetin riittämättömyys tulisi yllätyksenä, jos minun laskelmissani on edes joku totuus.<br /><br />P.s. 231N illan/yön ensimmäinen lähtö on ollut aika täysi viikonloppuisin ja itsellä kävi niin yksi perjantaina niin, että bussi ajoi ohi Tilkan pysäkillä, koska oli tuulilasikuormassa. Ei mikään maailmanloppu minulle, kun voin hyvin ottaa vartin päästä tulevan 235N ja kävellä Leppävaaran asemalta, mutta pahempi niille värjötellä ylimääräinen 30min kylmässä, jotka eivät voi mennä 235N:llä kun asuvat paljon kauempana Leppävaarasta kuin minä. Joten tarkistakaa myös näiden kahden linjan kapasiteetti.<br /><br />Ystävällisin terveisin, AlexAlexhttps://www.blogger.com/profile/08782997757628584302noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-66711186241386555202019-12-02T00:56:36.629+02:002019-12-02T00:56:36.629+02:00Viimeisenä kommentti 555 päättämisestä Leppävaaran...Viimeisenä kommentti 555 päättämisestä Leppävaaran asemalle raidejokerin valmistuttua: Tätä on kommentoitu aika paljon tässä blogissa ja sitä vastustetaan paljolti. Itse en vastusta asiaa, mutta toivon, että HSL osaa 555 lyhentämisen jälkeen tahdistaa 203 ja 555 ruuhka-ajan ulkopuolella, jotta edes Vallikallion alueella asuvat saavat siedettävän vaihtoajan Leppävaarassa. Nykyään 202 ja 203 kulkee Leppävaaran ja Vallikadun välillä usein samaan aikaan ja vielä vuosi sitten 202, 203 sekä 555 lähti tasan samaan aikaan Vallikadun pysäkiltä Leppävaaran suuntaan heti aamuruuhkan jälkeen!<br /><br />Toiseksi minulla on noussut huoli raidejokerin kapasiteetin riittämisestä Leppävaara-Otaniemi välille. 555 bussit ovat olleet todella täysiä siinä vähän ennen kello kahdeksaa aamulla. Pelkään sitä, etten joku kerta mahdu 555 kyytiin Vallikadulta. Onneksi bussi tyhjenee Leppävaaran asemalla, jotta saan istumapaikan, mutta bussi täyttyy taas tuulilasikuormaan Leppävaaran aseman sillalla, jos 555 saapuu ennen 550. Tällöin 555 ei ole mahtunut matkustajia kyytiin Kehä I varrelta ja bussi on ajanut matkustajia täynnä olevien pysäkkien ohi. Olen nähnyt myös perässä tulleen 550 olevan täydessä tuulilasikuormassa. Uskon ruuhkahuipun olevan todella lyhyt, mutta palvelutaso ei ole mitenkään riittävää, jos bussi joutuu ajamaan pysäkkien ohi.Alexhttps://www.blogger.com/profile/08782997757628584302noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-65550725923968264372019-12-02T00:55:40.178+02:002019-12-02T00:55:40.178+02:00Raide-Jokerin valmistuttua ja 550 lopetettua tulee...Raide-Jokerin valmistuttua ja 550 lopetettua tulee samalla poistumaan nopea yhteys Tapiola ja Westendistä Leppävaaraan. Tapiola-Leppävaara väliä palvelee myös 113, mutta linja on jopa noin 10 min hitaampi tällä välillä kuin 550. Ymmärtääkseni HSL aikoo tarkastella seuraavaksi tulevassa linjastoblogissa Espoon poikittaisyhteyksiä. Toivottavasti Tapiola/Westend-Leppävaara yhteydet otetaan tässä huomioon, vaikka en tiedä onko Tapiola-Leppävaara välille tarvetta nopealle poikttaisyhteydelle (Leppävaaran merkitys!). Minulla on tähän väliin ehdotus uudesta runkolinjasta: Westend-Tapiola-Leppävaara-Kannelmäki-Kuninkaantammi-Malmi (Tapiola-Leppävaara ilman Otaniemen kiertämistä Kehä I pitkin) Tällöin 560 jatkeella Myyrmäestä Leppävaaran ei olisi niin iso merkitys ja siitä ei tarvittaisi. Ratkaisut pitää tehdä kokonaisuutena, jotta tuloksesta tulee hyvä, minä yritän enemmän antaa uusia linjaehdotuksia, jolla voi saada parannuksia poikittaisliikenteeseen. Miksi ehdotan Kannelmäkeä reitille? Vaikka olen sieltä kotoisin niin alueella asuu kuitenkin enemmän ihmisiä kuin muissa vastaavissa lähiöissä ja yhteydet sieltä Leppävaaraan, Malmille ja Itäkeskukseen ovat hitaat ja hankalat, vaikka alueelta löytyy jatkossa suora yhteys laajalle alueelle (krhmm, Munkkiniemi. Olisi minulle ollut iloa siitä silloin, kun vielä asuin Kannelmäessä ja kävin yläastetta Munkkiniemessä). Ja matkat lapsena mummolaan Kontulaan tuli aina tehtyä autolla, koska joukkoliikenteellä meni 45min kauemmin!Alexhttps://www.blogger.com/profile/08782997757628584302noreply@blogger.com