tag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post8733959242344506981..comments2023-03-26T12:42:50.275+03:00Comments on Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma: Linjastoluonnos 2.0 EspooUnknownnoreply@blogger.comBlogger347125tag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-2343288881150702019-11-15T12:06:59.082+02:002019-11-15T12:06:59.082+02:00Täytyy sanoa että nämä suunnitelmat 555 ja 202 on ...Täytyy sanoa että nämä suunnitelmat 555 ja 202 on tehty muita osapuolia kuuntelematta. Nyt jos 202 linja jää pois, evakkokoulun oppilaiden pääseminen muihin toimipisteisiin hankaloituu huomattavasti ja tulee varmasti vaikuttamaan oppitunneista saatuun hyötyyn. 555 auttaisi jonkin verran mutta kun sekin nyt meinataan lopettaa. Reitti Myyrmäestä Otaniemeen ollut merkittävän tärkeä vaiheessa kun korvaavia opetuspaikkoja joudutaan etsimään hyvinkin laajalta alueelta. Ikävä asia. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-30377728016400269602019-10-15T10:04:21.508+03:002019-10-15T10:04:21.508+03:00Hei! HSL ja Espoon kaupunki edistävät yhdessä Lint...Hei! HSL ja Espoon kaupunki edistävät yhdessä Lintulaaksontien jatkeen rakentumista. Katuyhteys mahdollistaa laadukkaamman, nopeamman ja houkuttelevamman joukkoliikennepalvelun muodostumisen Leppävaaran ja Myyrmäen välille. Toteutuessaan runkolinja 520 parantaisi Helmipöllönmäen ja Lintuvaaran joukkoliikenneyhteyksiä yhteyksiä merkittävästi. <br /><br />Suunnitelmassa esitetyllä runkolinjalla 520:llä pääsisi n. 10 minuutissa Myyrmäen palveluihin ja yhteys junalle Leppävaarassa nopeutuisi n. 5 minuutilla. Toisaalta Lintulaaksontien eteläpäässä osalla asukkaista kävelymatka lähimmälle pysäkille lyhenee. Yhteys Helmipöllönmäestä uimahallille muuttuisi uuden linjaston myötä vaihdolliseksi runkolinjalta 520 linjalle 203. Molemmat linjat liikennöivät tiheästi (ruuhka-aikaan 10 min välein), jolloin myös vaihdot linjojen välillä ovat sujuvia. Kokonaisuutena vuorotarjonta Lintuvaarassa paranee, mikä osin kompensoi kävelymatkojen pidentymistä. Raide-Jokerin valmistumisen myötä raideyhteys Leppävaaran, Otaniemen ja Keilaniemen välillä korvaa linjan 555 poistuvaa palvelua.HSLhttps://www.blogger.com/profile/07513013353289136152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-33154548678832132582019-10-15T01:14:39.029+03:002019-10-15T01:14:39.029+03:00:DDD:DDDAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-78517368340873310412019-10-14T19:24:21.425+03:002019-10-14T19:24:21.425+03:00Voisiko joko linja 300 tai 400 mennä Elielinaukion...Voisiko joko linja 300 tai 400 mennä Elielinaukion sijaan Kamppiin?relaxwithwhitehttps://www.blogger.com/profile/00786979698070780174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-43302383494026731482019-09-09T00:00:52.426+03:002019-09-09T00:00:52.426+03:00Tämä uusi linjastoluonnos heikentää huomattavasti ...Tämä uusi linjastoluonnos heikentää huomattavasti yhteyksiä Lintuvaarantien varrelta. Varsinkin<br />näin opiskelijan kannalta. Ja 560 jääminen Myyrmäkeen on todella iso pettymys. Tämän takia en<br />ole ollenkaan tyytyväinen tähän toiseen luonnosversioon.<br />Varsinkin suoran yhteyden poistuminen Myyrmäkeen Lintuvaarantieltä on ikävä muutos.<br />Vaihdollinen yhteys tai 10 min kävelymatka Lintulaaksontielle on todella iso heikennys nykyisestä.<br />Suora yhteys on säästettävä, kun Myyrmäestä löytyy iso Metropolian kampus ja jonkin verran<br />palveluita, mitä ei löydy Sellosta. Sen lisäksi Myyrmäen merkitys joukkoliikenteen solmukohtana<br />on myös merkittävä. Siksi ehdotan, että 560 jatketaan vähintään Leppävaaraan sitä linjan 520<br />reittiä ja 555 reitti säilyy nykyisenä tai suurin piirtein vastaavanlaisena Leppävaaran ja Myyrmäen<br />välillä.<br />Nykyään kun poikittaisliikenteen yhteydet ovat Leppävaarasta Pohjois- ja Koillis-Helsinkiin sen<br />verran hitaat ja huonot, että harvemmin tulee matkustettua joukkoliikenteellä, vaikka on minulla<br />tarvetta matkustaa tällä välillä viikoittain. Noin yleisesti Kehä-1 pohjoispuolen joukkoliikenteen<br />poikittaisyhteydet ovat surkeat ja vaatisivat huomattavaa parannusta nykyisestä.<br />Toiseksi niin nopean yhteyden poistuminen Otaniemeen ja metron varrelle on jokseenkin ikävä<br />heikennys. Itse tulee matkustettua Vallikalliosta Otaniemeen päivittäin. Tässä olen sitä mieltä, että<br />555 ei saa missään nimessä katkoa Leppävaaran ennen kuin Raide-Jokeri on aloittanut<br />liikennöinnin. Bussilinja 550 kapasiteetti ja palvelutaso ei millään riitä varsinkaan ruuhka-aikaan,<br />jos 555 Leppävaara-Otaniemi osuus poistuu. Raide-Jokerin valmistumisen jälkeen voisi 555<br />Leppävaaran eteläisen osuuden säilyttää ruuhkalinjana tai linjan reittiä voitaisiin Otaniemen<br />jälkeen muuttaa siten, että se tarjoaa laajempia yhteyksiä Espoon poikittaisliikenteessä.Alexhttps://www.blogger.com/profile/08782997757628584302noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-19308821864044410912019-09-08T23:54:37.141+03:002019-09-08T23:54:37.141+03:00No ei. Bussimatka kehäradalle ja sieltä junalla He...No ei. Bussimatka kehäradalle ja sieltä junalla Helsinkiin. Max 45 min jos vaihdoilla huonosti käy.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-30997385025522488872019-09-08T23:12:31.326+03:002019-09-08T23:12:31.326+03:00Bussilinja 300 on tärkeä muuttaa kiertämään lenkki...Bussilinja 300 on tärkeä muuttaa kiertämään lenkki myös Riihikujan pysäkin kautta tai edes sen läheltä, koska kaikki me jotka menemme töihin Martelalle Riihikuja 4:seen bussilla 322 tai 332 tarvitsemme jonkin vastaavan jatkossakin, ja meitä on aika paljon, joten sanon tämän monen muunkin puolesta. Eniten tarvetta kyseiselle pysäkille pääsyyn on aamuisin pikkaisen vaille klo 7:00 ja 8:00 joina aikoina työt useimmiten alkavat ja poispäin klo 15-16 maissa suurin tarve, mutta töiden ajoituksen vaihtelevuuden takia tärkeä olla edes joku yhteys läpi päivän, vaikka se olisikin harvempi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-68113260572375664672019-09-08T22:29:18.241+03:002019-09-08T22:29:18.241+03:00Askistolaiset veronmaksajat ja busseilla Helsinkii...Askistolaiset veronmaksajat ja busseilla Helsinkiin kulkevat yritetään taas jälleen kerran jättää ilman Helsinkiin Vihdintien ja Töölöön kautta kulkevaa linjaa 332!!! Käsittämätöntä, että tietoisesti tai täysin tumpelot linjaston 332 aikataulu-ja reitti suunnittelijat ovat ajaneet linjan käyttöasteen heikompaan tilaan linjaston kulta-ajoista!! <br /><br />Muuttakaa linja 332 kulkemaan ASKISTO, Hämeenkylä/ Ainontie, Pähkinärinne, Raappavuorentie, Vihdintie, Pitäjänmäki, Mannerheimintie, Töölö/ Meilahti, Elielinaukio. Aikataulusuunnittelussa pitäisi kuunneella alueiden asukkaita ja muuttaa Askistosta lähtevät aikataulut niin, että bussit saapuvat aina 20--15 min. vailla tasatunnit. Näin työmatkalaiset ja opiskelijat enättävät työpaikoilleen ja opinahjoihin Helsingin alueella!!!!!!!<br /><br /><br />332 Linjastosuunnittelijoilla ei viime vuosina ole juurikaan ollut käsitystä miten matkustajien työ-ja opiskeluaikataulut sijoittuvat ammun, iltapäivään ja iltaan!!!<br /><br />Linjaa 332 lINJAA EI SAA LOPETTAA VAAN MUUTTAA LINJAN REITTIÄ NOPEAMMAKSI JA TOIMIVAMMAKSI PÄHKINÄRINTEEN KAUTTA HELSINKIIN! <br />332 EI SAA LOPETTAAhttps://www.blogger.com/profile/01438564186230624946noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-13874640284947225042019-09-08T22:16:02.628+03:002019-09-08T22:16:02.628+03:00Linjaa 321 ei missään nimessä pidä lopettaa. Jos h...Linjaa 321 ei missään nimessä pidä lopettaa. Jos halutaan suosia joukkoliikennettä, niin suora yhteys Porintietä Helsinkiin on ainoa mahdollisuus. Muuten vaihtoehdoksi jää vain oman auton käyttö / liikuntavammaisten, apuvälineitä käyttävien ja lastenvaunuja kuljettavien jääminen kotiin. Esim. Meilahden sairaala HUS /HYKS, Laakson sairaala, Haartmannin srl, Silmäklinikka ym. ovat paikkoja, joihin pitäisi ehdottomasti päästä yhdellä liikennevälineellä. Eli älkää tehkö huononnoksia, vaan pitäkää tilanne edes ennallaan, jos parannuksia ei voida tehdä. Kiitos!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-76942138088816869092019-09-08T22:09:32.393+03:002019-09-08T22:09:32.393+03:00Linjaa 332 ei missään nimessä saa lopettaa!!!! se ...Linjaa 332 ei missään nimessä saa lopettaa!!!! se on elintärkeä yhteys Askistolaisille työmatkalaisille ja koululaisille Askistosta Vihdintietä pitkin Pelsingin keskustaan. Sen huomaa helposti jos kulkee kyseisellä bussilla, se on aina täynnä. Ette voi Askiston asukkaita jättää ihan ilman yhteyttä pitäjänmäkeen, Suomalaiseen Yhteiskouluun, Meilahteen! <br /><br />Koska 332 linjston pääsuunnittelija ei ole Askistolaisten; Vapaalan ja Rajatorpan asiakkaiden lähettämistä toiveista huolimatta osannut/halunnut suunnitella aikatuluja Pitäjänmäkeen, Meilahteen ja Mannerheimintiellä jääville työmatkalaisille ja koululaisille.....on tunne siitä että linja 332 on erittäin huonolla aikataulusuunnittelulla haluttu tietoisesti ajaa alas! <br /><br />Askistolaisia ei saa enää jättää huomiotta...vaan uusi 332 reitti linjalle voisi kulkea Askisto, Hämeenkykä, Pähkinärinne, Vihdintie/Konala, Pitäjänmäli, Mannerheimintien, Elelinaukio! <br /><br />332 linjastoa ASKISTOSTA-ELIELINAUKIO EI SAA LOPETTAA!!!! LINJASTO TULEE SUUNNITELLA UUDELLEEN TOIMIVAKSI JA TYÖMATKALAISIA PAREMMIN PALVELEVAKSI!!!!332 EI SAA LOPETTAAhttps://www.blogger.com/profile/01438564186230624946noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-14214792711255644712019-09-08T22:01:58.087+03:002019-09-08T22:01:58.087+03:00Ihan oikeesti. Miksi toimiva linja 421 jossa on pa...Ihan oikeesti. Miksi toimiva linja 421 jossa on paljon käyttäjiä ja lisää tulee kokoajan, pitäisi lakkauttaa? Kuka ihme tekee tälläisiä ehdotuksia? Alueella on paljon vanhuksia ja liikuntarajoitteisia jotka tarvitsevat helppoa ja yksinkertaista matkustusmuotoa ilman turhia ja hitaita vaihtoja eri busseihin. Toivon että päättäjät ajattelisivat asiaa järjellä, ja tulisivat esimerkiksi illalla kokeilemaan itse miten julkinen liikenne sujuu. Voisi sitten muuttua mielipide asiasta. Toivon järkeä peliin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-67692961290053445432019-09-08T21:56:03.585+03:002019-09-08T21:56:03.585+03:00Ihan samaa mieltä. Linja 421 tulisi säilyttää tai ...Ihan samaa mieltä. Linja 421 tulisi säilyttää tai runkolinjan tulisi kiertää Hämeenlinnan väylän kautta Kaivokselan kohdalla. Kaivokselan pysäkeiltä tosiaan nousee päivittäin useita ihmisiä kyytiin. Erittäin sujuva yhteys Mannerheimintien varrelle ja Helsingin keskustaan. Hämeenlinnan väylän varteen on lisäksi juuri rakennettu useampi kerrostalo, joten matkustajamäärät eivät varmaan tulisi ainakaan vähenemään kyseisiltä pysäkeiltä. Lisäksi ilta- ja yöaikaan ei ole kovin mukava kävellä "vanhaan" Kaivokselaan Vaskivuorentien pysäkiltä. Jo edellisen uudistuksen aikaan Kaivokselan yhteydet varsinkin ilta-ja yöaikaan heikkenivät huomattavasti. Nyt heikkenisi vielä lisää, kun edes 421 ei kulkisi. Alkaa tosiaan houkuttaa oman auton käyttö.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-48419666706191069902019-09-08T21:45:45.089+03:002019-09-08T21:45:45.089+03:00Hämeenkylä otettava huomioon linjastosuunnitteluss...Hämeenkylä otettava huomioon linjastosuunnittelussa. Täällä paljon lapsiperheitä, työssäkäyviä, ja huono jalkaisiakin, jotka tarvittasivat päivittäiseen arkeensa hyviä bussiyhteyksiä Helsinkiin. Varsinkin Tuomelan koulun suunnilta tolkuttaman pitkä matka runkolinjalle ja vaihtobussit eivät ole hyviä lapsille. Yrittäkää nyt oikeasti pitää nämä asuinalueet mielessä ja varsinkin koululaiset.. Riittää kun pääsisi edes Ruskeasuolle tai Meilahteen, niistä voi jatkaa matkaa muilla kulkuvälineillä, kun niitä menee siinä Manskulla tasaiseen tahtiin. ÄRSYTTÄÄ, kun ei kauheen hyvältä näytä nämä uudistukset ja uudistukset tukkii vaan entisestään Vihdintietä, kun täytyy enemmän kulkea autolla ja ostaa toinen autoa talouteen. Kiitos HSL sekä luonto kiittää, kun autot lisääntyvät! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-63861246903782596532019-09-08T21:09:44.269+03:002019-09-08T21:09:44.269+03:00Pakkalassa, Ylästössä, Vantaanlaaksossa, Silvolass...Pakkalassa, Ylästössä, Vantaanlaaksossa, Silvolassa ja Kuninkaantammessa ei ole junayhteyttä. Miten näistä paikoista onnistuu vaihto bussiin 550? Tai ensiksi mainituista bussiin 560? Eli sen lisäksi, että 415 on tärkeä linja koko reitiltään, se on myös tärkeä linkki eri vaihtoyhteyksiin. Mahdoton ymmärtää, että 415 lakkaisi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-77017262321201660682019-09-08T21:08:28.238+03:002019-09-08T21:08:28.238+03:00Kiteytettynä: Hyvää runkolinjayhteydet Myyrmäen su...Kiteytettynä: Hyvää runkolinjayhteydet Myyrmäen suuntaan. Lisäksi 530 (nykyinen 565) jatko Matinkylään on ideana mainio. Samoin se, että pohjoisimman Espoon suorat linjat rajattiin tämän ulkopuolelle - kun matka on pitkä, on erityisen hankalaa jos mukana on vaihtoja.<br /><br />Linjan 321 säilyttäisin. Muutoin Järvenperä, josta on muutoinkin karsittu yhteyksiä, jäisi pussinperälle. Runkolinja 300:n joka toinen vuoro voisi olla 321, ja joka toinen menisi toista reittiä. Näin saisi yhdistettyä nykytilanteen ja suunnitelmien hyvät puolet.<br /><br />Edelliset tarkemmin avattuna: http://www.hagerlund.net/fi/blogi/vihdintien-ja-pohjois-espoon-linjastoluonnokset-mika-muuttuisi-kuka-karsisi-ja-kuka-hyotyisi<br /><br /> Tony Hagerlundhttps://www.blogger.com/profile/07219806684355162652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-67898706551311006062019-09-08T20:23:17.425+03:002019-09-08T20:23:17.425+03:00Muutos 324 --> 436 oli ehdottomasti huononnus. ...Muutos 324 --> 436 oli ehdottomasti huononnus. Nyt kun Perusmäkeä kehitetään, niin tarve suoralle julkiselle liikenteelle Helsinkiin kasvaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-32366783619824244822019-09-08T20:14:24.602+03:002019-09-08T20:14:24.602+03:00Samaa mieltä!Samaa mieltä!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-41755745220028929112019-09-08T20:11:31.187+03:002019-09-08T20:11:31.187+03:00436 pitää ehdottomasti säilyttää, tai ohjata 345 K...436 pitää ehdottomasti säilyttää, tai ohjata 345 Kalajärveltä Nipperin koulun ohi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-4708319892245475322019-09-08T19:48:06.998+03:002019-09-08T19:48:06.998+03:00Lahnuksen osalta reittisuunnittelu ("pysäkkie...Lahnuksen osalta reittisuunnittelu ("pysäkkien sijainti"), vuorovälit ja liikennöintiajat eivät perustu asukkaiden tarpeisiin. Ainoastaan Kalajärven seudun sisäiset linjat 348 ja 349 ajavat Lahnuksentietä pohjoiseen, ja nekin vain harvoin päiväsaikaan - kaiken lisäksi yleensä myöhässä niin, ettei runkolinjaan 345 ole useimmiten mitään yhteyksiä. Linjat 348 ja 349 pitää saada kulkemaan tiheämmin, sekä erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin edes joitain vuoroja. Nyt koko alueelta ei kulje yhtä ainoata bussia kumpaankaan suuntaan, ei lauantaisin eikä sunnuntaisin eikä koululaisten lomien aikana edes arikipäivisin! <br /><br />Aiemmin U-linja 355 kulki Klaukkalasta Kamppiin. Onko tilalle tulossa aiemmin suunniteltu linja 344 vai ei? Miksei sitä aloiteta jo tässä uudistuksessa? Sen pitää ehdottomasti liikennöidä myös viikonloppuisin. Lahnuksentie on hengenvaarallinen kävellä, koska siellä ei ole jalkakäytäviä, ja se on täynnä ylinopeutta ajavia autoja - vain siitä syystä, että julkista liikennettä ei ole.<br /><br />Etäinen runkolinja 345 on aivan liian täynnä ja siksi usein paljonkin myöhässä. Sen loppureitti pelkkää Vihdintietä on väärä. Rinnekotiin pääsee erinomaisesti Lepsämänjoen- ja Skogbyntien kautta. Väite siitä, että rinne olisi liian vaativa linja-autoille, on tekosyy: kaikki raskas liikenne ajaa reittiä sujuvasti joka vuodenaikaan. <br /><br />Minkä takia 584 lopetetaan Kalajärven keskustaan, jos se voisi edelleen jatkaa 348 tai 349 reittejä? Aiemmin 582 jatkoi edes Serenaan. Myös vastaava 236 on lopetettu ilman mitään järjellistä syytä. Matka-ajat Helsinkiin ovat pidentyneet huomattavasti tämän epäonnistuneen runkolinjojen uudistuksen myötä. Pahin skenaario on runkolinjojen katkaiseminen, jota tietyt edustajat ovat yrittäneet esim. ehdottamalla linjan 345 lopettamista Myyrmäkeen!<br /><br />Onko siellä HSL:n hallinnossa pieni kokoomuspiiri juntannut ideologiansa mukaisesti kaupunginosat täysin eriarvoiseen asemaan, ja parantanut julkisia palveluja ainoastaan alueilla, jotka niitä muutenkaan eivät tarvitse? Metron laajennus taidonnnäytteenä.¡onehttps://www.blogger.com/profile/03270577239913276715noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-70475517940051530502019-09-08T19:28:26.311+03:002019-09-08T19:28:26.311+03:00Muutosehdotus on huono koska se edellyttää linja-a...Muutosehdotus on huono koska se edellyttää linja-auton vaihtoa ja odottelua pysäkillä erilaisissa sääolosuhteissa. Tästä johtuen muutos lisää oman auton käytön halukkuutta, mikä puolestaan lisää co päästöjä ja kiihdyttää ilmastonmuutosta. Muutos erittäin huono lapsiperheille, jotka liikkuvat lastenvaunujen ja ostosten kanssa ja rollaatorien käyttäåjille.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15212609159241063173noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-31601897470193019292019-09-08T18:42:18.343+03:002019-09-08T18:42:18.343+03:00Jos Niipperistä ei pääse suoralla yhteydellä Helsi...Jos Niipperistä ei pääse suoralla yhteydellä Helsingin keskustaan, ei HSLstä ole minulle enää mitään iloa ja palautan matkakorttini.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-9613573439279968412019-09-08T16:01:19.603+03:002019-09-08T16:01:19.603+03:00321 on kuitenkin nopeampi kuin meille Järvenperälä...321 on kuitenkin nopeampi kuin meille Järvenperäläisille vaihtoehdoksi tarjottu vaihdollinen yhteys Leppävaaran kautta (227/236/239 + 235) . Turuntie nimittäin tökkii ruuhka-aikaan niin pahasti koska vain 2-kaistainen pientä pätkää lukuunottamatta. 321 on työmatkoilla jopa kilpailukykyinen henkilöauton kanssa.<br /><br />Jos 321 on pakko lakkauttaa, niin tehkää se vasta sitten kun Raidejokeri on valmis.<br />RShttps://www.blogger.com/profile/07591458270984593524noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-16591523674867037882019-09-08T15:42:37.909+03:002019-09-08T15:42:37.909+03:00Linjaa 321 ei saa lakkauttaa! Se on erittäin tärke...Linjaa 321 ei saa lakkauttaa! Se on erittäin tärkeä yhteys Vanhastakartanosta mm. Mannerheimintien varrelle. Itse eläkeläisenä käytän sitä usein, ja matkustajia on bussissa ollut yleensä paljon. Voisitte ottaa näissä linjastosuunnitelmissanne huomioon myös vanhemman väestön, joista monilla voi olla liikkuminen jo hankalaa. Tällaiset vaihtoihin perustuvat suunnitelmat tekevät matkanteon liian vaikeaksi. Suoria bussiyhteyksiä Helsinkiin, kuten linja 321, tarvitaan!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-66136258861820047742019-09-08T15:23:19.720+03:002019-09-08T15:23:19.720+03:00Linja 321 tulee ehdottomasti säilyttää. Se on ainu...Linja 321 tulee ehdottomasti säilyttää. Se on ainut suora yhteys mm. Järvenperän seudulta Helsinkiin. Palvelee niin opiskelijoita kuin myös työmatkaliikenteessä. Vaihto Vihdintiellä hankaloittaa huomattavasti ajankäyttöä, bussissa ei voi keskittyä esim. töihin tai opiskeluun. Myös matkaan käytettävä aika piteenee. Vaihto hanakaloittaa huomattavasti lapsiperheiden liikkumista (vaihto ratteiden tms. kanssa ja juoksu toiselle bussille, ei onnistu) sekä ikäihmisten matkantekoa (liikkuminen hidasta/vaihto ei aikataulussa onnistu).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758039232977849594.post-6590461334370819622019-09-08T14:06:51.889+03:002019-09-08T14:06:51.889+03:00Kaivoksela-seuran kommentit linjastoluonnokseen /l...Kaivoksela-seuran kommentit linjastoluonnokseen /luonnos 2<br />Vaadimme, että suunnitelmaan sisällytetään Helsingin suuntaan kulkevana linjana nykyisen linjan 421 reittiä välillä Martinlaaksontie - Kaivokselan liittymä (siis Hämeenlinnanväylä) kulkeva bussilinja tulkoon se sitten Martinlaaksosta tai Kivistöstä tai lentoasemalta. <br />Liityntälinjan 311 Myyrmäen pysäkin sijainti vaikuttaa paljon sen todelliseen palvelutasoon. Sekä Kaivokselasta tullessa että Kaivokselan suuntaan mennessä Myyrmäen keskustan pysäkin oltava sama kuin tällä hetkellä linjalla 412 eli laituri 14. Toinen palvelutason kannalta tärkeä asia on, että Kaivokselan suuntaan mennessä linjalla 311 on oltava aikataulun mukainen lähtöaika Myyrmäestä, jolloin liityntälinjaa käyttävien matkustajien ei tarvitse arpoa, milloin bussi Hämeenkylästä kenties tulee Myyrmäkeen.<br />Perusteluina esitämme seuraavaa:<br />Edellisessä linjastouudistuksessa etenkin ylä-Kaivokselan palvelutaso heikkeni paljon, kun Kaivokselan suora yhteys Helsingin suuntaan poistettiin ja viikonlopun yhteydet Myyrmäkeen heikkenivät todella paljon.<br />Tällä hetkellä Helsinkiin suuntautuvassa seutuliikenteessä ylä-Kaivokselalaisten lähimmät pysäkit ovat Hämeenlinnannäylän ja Vantaanlaaksontien varressa. Hämeenlinnanväylää kulkee nyt seutulinja 421 ja U-liikenteen busseja, joiden määrä on viime vuosina ratkaisevasti vähentynyt. Vantaanlaaksontietä kulkevat seutulinjat 415 ja 431.<br />Syksyn 2018 suunnitelman mukaan ylä-Kaivokselaa palvelisi jatkossa vain yksi seutulinja, Vantaanlaaksontietä kulkeva 431, jonka vuoroväli olisi olennaisesti harvempi kuin yksin nykyisen seutulinjan 421. Linjat 415 ja 431 poistuisivat sen mukaan kokonaan eikä U-linjojen määrän tulevaisuudesta ei ole mitään tietoa. <br />Nyt nähtävillä olevassa suunnitelmassa ylä-Kaivokselalaisten Helsinkiin päin suuntautuva vaihdoton seutuliikenne olisi vain ruuhka-aikoina kulkevan linjan 431 ja satunnaisin välein kulkevien U-bussien varassa. Tämä olisi raju heikennys jopa syksyn 2018 suunnitelmaan, joka sekin on nykyiseen palvelutasoon nähden katastrofaalinen heikennys. <br />HSL:n suunnittelijat varmaan sanoisivat tähän, että ylä-Kaivokselasta on runkolinjan Vaskivuorentien pysäkille vain kilometrin kävelymatka, joten kävelkää sinne tai käyttäkää vaihdollista bussia 311, jonka Kaivokselan päätepysäkin nykyinen tunnus on V1605. Kumpaankin näihin sisältyy Vaskivuorentien alittaminen, joka etenkin liukkailla keleillä on vaarallinen. Ylä-Kaivokselassa asuu paljon ikäihmisiä, joille sujuvat ja turvalliset julkiset liikenteen yhteydet ovat tärkeitä. Ruuhka-aikojen ulkopuolella Kaivokselaan tulevan syöttölinja 311 vuoroväli on puoli tuntia. Suunnittelussa on unohdettu, että ihmisiä kulkee muulloinkin kuin ruuhka-aikoina. Alueeltamme käydään työssä mm. Meilahden sairaaloissa ja hoitohenkilökunta tekee tunnetusti vuorotyötä. Runkolinjalla pääsisi illalla myöhään Vaskivuorentien varteen ja siinä pitäisi vaihtobussia odotella pahimmillaan 25 minuuttia tai kävellä sitten pimeillä, sateisilla ja liukkailla teillä kilometri. Ei kai tällainen palvelutaso kuulu alueelle, jonka joukkoliikenteen palvelutaso kuuluisi HSL:n oman luokituksen mukaan olla toiseksi korkein.<br />Silvolan alueelta ei uudistuksen jälkeen ole linjan 415 poistuessa ja 431 muuttuessa vain ruuhka-aikojen linjaksi suoraa tai varmasti sujuvat vaihdot takaavaa yhteyttä Jumboon, ei lentoasemalle ja Kivistöönkin vain ruuhka-aikoina. Oma lukunsa on Katriinan sairaala, jossa on monen kaivokselalaisen ja silvolalaisen huonokuntoisia omaisia hoidettavana. Suunnitelman toteutuessa julkisen liikenteen yhteydet sinne ovat kohtuuttoman hankalat. <br />Jos suunnitelma toteutuu esitettynä, yhteydet heikkenevät niin, että se tarkoittaa monessa perheessä ensimmäisen tai toisen auton hankkimista. Jos tähän HSL:n päätösten takia ajaudutaan, edellytämme HSL:ltä valmiutta tarvittavien pysäköintilaitosten tonttien hankintaan ja niiden rakentamiseen. Autottomilla ikäihmisillä taas seurauksena on julkisen liikenteen motin paheneminen entisestään. Tätäkö uudistuksella todella haetaan?<br />Kaivoksela-seura<br />Anitta Koivisto<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11937548733217964382noreply@blogger.com