maanantai 14. lokakuuta 2019

Ajatuksia linjojen 335, 422, 571 ja 574 reiteistä

Toisesta linjastoluonnoksesta saamamme palautteen perusteella olemme vielä pohtineet linjojen 335, 422, 571 ja 574 reittien yksityiskohtia Länsi- ja Keski-Vantaalla.

Kivimäki ja Martinlaakson länsireuna

Toisessa linjastoluonnoksessa esitimme Kivimäen yhteydeksi Martinlaaksontietä ja Kivivuorentietä liikennöivien linjojen sekä junan lisäksi lyhyttä liityntälinjaa 422, joka tarjoaisi yhteyden Kivimäen sisäosista Martinlaakson asemalle sekä sen ympäristössä oleviin palveluihin 20–30 minuutin vuorovälillä. Monissa palautteissa tätä pidettiin merkittävänä heikennyksenä alueen nykyisiin yhteyksiin. Pohdimme, voisiko Kivimäen lenkin yhdistää linjaan 335, jolloin alueelta muodostuisi Martinlaakson aseman lisäksi yhteys myös Vantaankosken asemalle (molempiin suuntiin kulkevilla busseilla pääsisi siis nopeasti junalle) ja lisäksi vaihdoton yhteys Myyrmäen aluekeskuksen palveluihin sekä esimerkiksi Petikon ja Variston liikkeisiin. Linjan 335 reitti palvelisi hyvin myös naapurikaupunginosiin matkustavia koululaisia. 

Linjan 335 mahdollinen reitti Kivimäen kautta

Martinlaakson länsireunan (Raappavuorenkujan alue) osalta pohdimme linjaston saavutettavuutta. Alueella on joitakin yksittäisiä taloja, jotka sijaitsevat hieman lähimpien pysäkkien 400 metrin säteen ulkopuolella. Alueen palveleminen tuomalla jokin linja Raappavuorentietä Raappavuorenkujan pysäkin kautta olisi periaatteessa mahdollista, mutta tällöin hyödyt olisivat kokonaisuuden kannalta kuitenkin pienemmät kuin aiheutuvat haitat. Martinlaakson länsireunalla asutusta on vain Raappavuorentien itäpuolella, josta on kuitenkin hyvät alueen sisällä kulkevat jalankulkuyhteydet Laajavuorentien ja Martinlaaksontien pysäkeille, missä yhteyksiä tarjoaa muun muassa runkolinja 400 tiheillä vuoroväleillä. Raappavuorenkujan aluetta on joka tapauksessa tarkoitus palvella jatkossakin lähibussilinjalla 413. 

Kuvassa on esitetty harmaalla korostuksella alue, joka sijaitsee Martinlaaksossa enintään 400 metrin säteellä lähimmistä linjastoluonnoksen mukaisista bussipysäkeistä
Myyrmäen länsilaidan yhteydet
Reittien kattavuutta tarkasteltaessa Myyrmäen länsireunan alue Raappavuorentien ympäristössä näyttäisi jäävän paikoin kauas lähimmistä pysäkeistä. Nykyisin alueella liikennöi linja 411. Lisäsimme tarkasteluun mukaan linjan 37, jonka reitin pidentäminen Honkasuolta Helsingin ja Vantaan rajalta Myyrmäkeen on ollut suunnitelmissa jo vuosia. Linjan 37 reitin olemme ajatelleet kulkevan Myyrmäen asemalle Raappavuorentien ja Vaskivuorentien kautta, jolloin linja palvelisi muun muassa urheilupuiston, uimahallin ja Vaskivuoren lukion yhteyksiä. Reitin pidennys tulee mahdolliseksi siinä vaiheessa, kun katuyhteys Honkasuolta Rajatorpantielle valmistuu tällä tietoa lähivuosina. 

Linjan 37 lisäksi Myyrmäen länsiosan yhteyksiä voitaisiin parantaa tuomalla linjojen 571 ja 574 reitti Martinlaaksosta Raappavuorentien ja Vaskivuorentien kautta Myyrmäen asemalle. Tällöin voisimme parantaa Myyrmäen urheilupuiston saavutettavuutta myös Martinlaakson ja Ylästön sekä Itä- ja Keski-Vantaan suunnasta. Bussiyhteys Louhelasta esimerkiksi Tikkurilaan vastaavasti poistuisi, mutta näillä matkoilla käytettävissä on juna. Louhelasta ja Uomatieltä Jumbolle ja Aviapolikseen yhteys olisi joka tapauksessa olemassa linjoilla 583 ja 584 tiheillä vuoroväleillä.


Linjojen 37, 571 ja 574 reitit voisivat kulkea Raappavuorentien ja Vaskivuorentien kautta, jolloin muun muassa Myyrmäen urheilupuiston saavutettavuus paranisi

Lentoaseman yhteydet

Saimme jonkin verran palautetta Ylästön yhteyksistä lentoasemalle. Nykyiseen linjaan 415 verrattuna olemme esittäneet toisessa linjastoluonnoksessa linjan 574 reitin muuttamista kulkemaan Ylästön kautta sekä vuorovälin tihentämistä arkisin 20 minuuttiin ja viikonloppuisiin puoleen tuntiin. Linjan 574 reitti kulkee Aviapoliksen kautta melko läheltä lentoasemaa. Pienellä reittimuutoksella voisimme tuoda linjan vielä hieman lähemmäksi lentoasemaa matka-ajan juurikaan pidentymättä. Tämä onnistuisi siten, että bussi ajaisi Aviabulevardilta Tietotien kautta Ilmailutielle ja edelleen nykyiselle reitilleen Ilmakehälle. Lentoasemaa lähimmät pysäkit tulisivat Tietotien ja Ilmailutien risteykseen aivan lentoaseman juna-aseman eteläisen sisäänkäynnin läheisyyteen. Lähemmäs lentoterminaaleja olisi mahdollista päästä vaihtamalla esimerkiksi Aviapoliksen aseman pysäkillä runkolinjalle 570 tai linjalle 561 tai 615. Vuoroja Aviapoliksesta lentoasemalle kulkee koko päivän keskimäärin 5–10 minuutin välein. 

Linjan 574 mahdollinen reittimuutos lentoasema-alueella Tietotien ja Ilmailutien kautta

Miltä esitetyt muutokset sinun mielestäsi kuulostavat?

52 kommenttia:

  1. Myyrmäentien palvelutason heikennys kuulostaa pahalta. Raappavuorentien varressa on toinen puoli pelkkää metsää, turha ajaa siellä tiheästi. Myyrmäentie kulkee keskellä aluetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myyrmäentietä kulkisi kuitenkin alueen molemmat runkolinjat eli 300 ja 400.

      Poista
    2. Hei, ja kiitos kommentistasi! Myyrmäentielle jäisi tällöin kolme runkolinjaa, 300, 400 ja 520. Näillä kullakin vuoroväli olisi 10 minuutin luokkaa koko päivän.

      Poista
  2. Muuten hyvä uudistus, mutta runkolinja 560 ja 520 yhdeksi runkolinjaksi. Linja 574 Lentoaseman terminaalin kautta kulkemaan! Täähän on todella hyvä uudistus, pääsee samalla linjalla lentoasemalle ja Peijaksen sairaalaan.

    VastaaPoista
  3. Hieno uudistus pääsee linja 574 Jumboon, Myyrmäkeen , Lentoasemalle ja Peijaksen sairaalaan Ja Koivukylään!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, mukava että esitetyt muutokset miellyttävät!

      Poista
  4. Eikös 37 numero pitäisi vaihtaa kun ei ole sisäinen linja? Outoa myös että 39 saa olla kaksinumeroinen vaikka seutulinja. Just saying...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka ovatkin seutulinjoja ei olisi järkevää numeroida niitä 337:ksi tai 339:ksi kun ne eivät kulje muiden 300 linjojen kanssa yhtä pitkää pätkää. 37 & 39 kiertää helsingissä pidemmän pätkän joten ihan loogista, että säilyttävät linjanumeronsa. Tähän ei ole virallisesti myöskään mitään sääntöä. Just saying...

      Poista
    2. Hei! Linjanumeroinnissa ero sisäisen ja seutulinjan osalta ei tosiaan ole aivan yksiselitteinen, mutta lähtökohtaisesti ne pääosin Helsinkiä palvelevat linjat, jotka pienen osan matkastaan kulkevat toisen kaupungin puolella, on selkeyden vuoksi haluttu säilyttää kaksinumeroisella linjatunnuksella.

      Poista
  5. 335:sta pitäisi pikemminkin muuttaa siten että Askistosta pystyisi myös vaihtamaan 300:aan. Suunnitelmissa nykyisellään vaihto ei toimi kun 335 vuoroväli on 20min ja 345:n 30min.

    Kivivuoren sisäosia palvelisi paremmin myös linja jolta voisi vaihtaa 431:lle. Vaihto 400:n on erittäin hidas verrattuna nykyiseen 421:een, kun se kiertää Raappavuorentien kautta Helsinkiin päin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis Kivimäen, ei Kivivuoren

      Poista
    2. Runkolinjan 300 pitäisi kiertää Hämeenkylän kautta , joilloin Vhidintien ristetyksessä pystyisi 335 linjalta runkolinjaan.

      Poista
    3. Noiden runkolinjojen ei pitäisi kiertää yhtään missään vaan niiden pitäisi olla suoria nopeinta reittiä eteneviä linjoja, joille vaihdetaan kätevästi. Jos runkolinja 300 kiertäisi vielä Hämeenkylänkin, se tarkoittaisi valtavaa määrää hukkaan heitettyä aikaa surkean hitaalla maisemareitillä kaikille sille linjalle vaihtaville.

      Tuo linjan 335 ehdotettu muutos Kivimäen mielettömän hitaalle maisemareitille on äärettömän surkea Askistolaisten kannalta. Se tarkoittaisi sitä, että sillä bussilla ei pääsisi enää mihinkään muualle kuin Vantaankoskelle säällisessä ajassa. Jos kuljet vaikkapa harrastuksiin tai kouluun eri puolille Myyrmäen aluetta, on ihan älytöntä tuhlata mielettömästi aikaa siellä pitkin Kivivuorta pikkukatua pörräävässä bussissa. Todella surkea idea ja merkittävä huononnus, koska Askistoon ei ole jäämässä mitään muuta linjaa, kuin 335. Ja kun ottaa huomioon vuorovälit, niin vaihto bussista junaan on vielä ok, mutta takaisin tullessa junasta vaihto bussiin, joka kulkee 20-30 minuutin välein toimii aina huonosti. Joutuu odottamaan liian pitkään.

      Tuossa voisi ehkä olla ideaa, että tuon 335 muuttaisi siten, että sillä pääsisi sekä 300:lle että junalle nopeasti. Ainoa keino siihen olisi se, että se menisikin Askistosta suoraan uuden Luhtitien pätkän kautta Louhelaan. Se saattaisi lopulta olla paras reittivaihtoehto. Sillä pääsisi junalle, Vihdintien bussille sekä mm. koululaiset pääsisivät hyvin niin Hämeenkylän koululle kuin Myyrmäen alueen kouluille ja harrastuspaikoillekin.

      Poista
    4. Juuri näin, runkolinjojen täytyy olla nopeita, sujuvia ja suoria.

      Poista
    5. Hei! Kiitos kommenteista! Otamme ne huomioon jatkosuunnittelussa!

      Poista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. 574 reittimuutos on ilman muuta kannatettava.

    VastaaPoista
  8. Onko tässä blogissa vielä tarkoitus käydä läpi muutokset Pohjois-Leppävaaran osalta? 22.8 julkaistun luonnoksen merkitys Lintuvaarantien yhteyksiin on huomattava ja yhteyksien heikennys on sen verran merkittävä, että asia vaatisi tarkempaa läpikäyntiä. Varsinkin suoran yhteyden poistuminen Myyrmäkeen on mielestäni iso heikennys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti todella saadaan pidettyä mahdollisimman suora ja nopea yhteys Pohjois-Leppävaara - Myyrmäki, koska vaikuttaa paljon alueiden välisiin työ- ja opiskelumatkoihin. Esimerkiksi vuorotyön kannalta on omat haasteensa.

      Poista
    2. Hei! Uusi linjastoluonnos tullaan julkaisemaan kokonaisuudessaan lähiaikoina. Tässä esitellään myös Leppävaaran alueen muutoksia.

      Poista
  9. Miksi runkolinja 400 päättyy vantaakoskelle ? , kun se voi jatkaa joko Kalajärvelle tai Ylästön kautta Jumboon!! Järkeä voisi käyttää linjasto suunnittelussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei olisi mitään järkeä viedä runkolinjoja peltojen keskelle, jossa pysäkit ja matkustajat ovat harvassa. Kalajärveä palvelee jo linja 584 ja vierestä kulkee 345. Tietysti linjan 584 vuoroväliä voisi tihentää ruuhkassa. Jumboonkin kulkee jo linjat 571 & 574 yhteisellä 10min vuorovälillä. Vaihdon linjalta 400 voi vielä tehdä samalta pysäkiltä linjojen 574 & 571:sen kanssa..

      Poista
  10. Runkolinjoissa ei ole mitään järkeä, tämä koko runkolinjasysteemi pitäisi romuttaa.

    Pistäkää valtuustoihin viestiä, että HSL:n runkolinjastrategia oli epäonnistunut eikä sitä tule enää jatkaa. Tuhoamme näin koko julkisen liikenteen kun sitä pitäisi itseasiassa parantaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Runkolinja 400 = linja suoraan Hämeenlinnanväylää pitkin. Linja 400 nykyisellä suunnitelmalla = hidas maisemareitti --> palvelu huononee.

      Poista
  11. Ehdottomasti runkolinja SUORAAN hämeenlinnan väylää pitkin, niin, että vantaalakson viherkummustakin pääsee hyvin bussiin! Hämeenlinnanväylän runkolinjaa ei kannata missään nimessä laittaa mutkittelemaan myyrmäkeen tai martinlaaksoon, onhan heillä juna ja sitten runkolinjan idea menee, jos se laitetaan mutkittelemaan muualle. Tai ainakin sellaista vaihtoehtoa väläyteltiin paikallissanomalehden HSL:n haastattelussa muutama viikko sitten. Jos bussi halutaan hiljaisemmalle tielle, niin sitten kivistöstä vantaanlaaksontietä silvolaan ja siitä Hämeenlinnan-väylää pitkin Helsinkiin. Muuten ehdottomasti suoraan hämeenlinnan väylää pitkin Helsinkiin. Muuten runkolinja idea menee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi!

      Poista
    2. Samaa mieltä! Miksi Martinlaaksoon tarvitsee olla niin hyvät bussyhteydet keskustasta kun sinne pääsee junalla? Vantaanlaaksontietä pitkin tarvitaan hyvät yhteydet keskustaan, Martinlaakson asemalle on kuitenkin suhteellisen pitkä kävelymatka.

      Poista
  12. Rajatorpantieltä (Leiritien pysäkiltä) poistuvat edelleen yhteydet Hämeenlinnanväylälle, ellei sitten 560 ala pysähtymään siinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Runkolinjojen nykyisin käyttämiin pysäkkeihin on mahdollista tehdä muutoksia juuri näiden asioiden osalta. Linja 39 on myös mahdollista jatkaa runkolinjan 560 päätepysäkille.

      Poista
  13. linja 335 auttaisi Kivimäkeläisiä, jos se kulkisi myös iltaisin. Kivimäestä pääsisi tällöin Martinukseen, joka sijaitsee Kivimäestä n. 2km päässä, ja siellä tulee käytyä usein tilaisuuksissa. 30 minuutin väli kyllä riittäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Linjan 335 on tarkoitus liikennöidä myös iltaisin.

      Poista
  14. Ehdottomasti vaihdoton reitti lentoasemalle! Matkalaukkujen kanssa on vaikeaa liikkua. Entinen linja 415 on toiminut erinomaisesti, kunhan vain vuorovälejä lisätään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Linjastosuunnitelmassa on lähdetty siitä että yhteydet Lentoasemalle järjestyvät junalla ja sitä tukevalla liityntäliikenteellä. Harvoin kulkevat seutulinjat sopivat usein vain harvoihin tarpeisiin ja esimerkiksi kentälle menemiseen tunnin välein kulkeva linja ei välttämättä ole perillä juuri sopivaan aikaan.

      Poista
    2. 415 on palvellut hyvin myös ala- ja yläasteikäisiä koululaisia, jotka matkustavat Myyrmäen, Kaivokselan, Silvolan ja Kuninkaantammen suunnalta Vantaan kansainväliseen kouluun ja harrastuksiin Kartannonkosken suunnalle, sekä Jumbossa asioivia. Uudistuksen jälkeen tämä suora yhteys korvautuu yhden (bussi-bussi) tai kaksi (bussi-juna-bussi) vaihtoa sisältävällä yhteydellä, joka on hankala ja matka-ajalta kohtuuttoman pitkä. Tästä näkökulmasta katsottuna uudistus on täysin epäonnistunut. Miten HSL tulee jatkossa palvelemaan tätä asiakasryhmää?

      Poista
  15. Mikäli joitain reittejä aiotaan siirtää Perhekunnantielle niin metsäisille Keskuspuiston poluille tuskin kukaan naispuolinen matkustaja uskaltaa lähteä pimeällä. Asujaimistohan on lähinnä Hämeenlinnantien puoleisella osalla Hakuninmaata. Kuninkaantammen liikenne on ohjattava pääväyliä myöten. Hakuninmaalta on kurjat yhteydet Kannelmäen sähköjuna-asemalle! Vakkatieltä kulkee yksi palveluauto kerran tunnissa. Se ei riitä nykyisellään, kun esim. Pasilan asemasta Triploineen on tullut uusi city-keskus. Jos vuoroja olisi useammin niin bussin käyttö tulisi tehokkaammaksi. Miksei palveluauto voisi kiertää koko Vakkatien ja Pannipolun, omakotitaloalueen, joka on aina ollut epäkiitollisessa asemassa liikenteen suhteen? Täältä vanhukset tai invalidit eivät hakeudu sorapoluille Perhekunnan suuntaan ...
    Hämeenlinnantien bussiaikatauluja ei ole edelleenkään saatu muokattua siten, etteivät bussit kulkisi peräkkäin kuin köyhän talon porsaat: noin 2-6 minuuttia väliä ja sitten 20 minuutin odotus! Harmittaa, kun aina vedotaan HYVÄÄN Hämeenlinnantien liikennepalveluun Kalannintien pysäkin kohdalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme sen huomioon jatkosuunnittelussa!

      Poista
  16. Raappavuorenkujalta Laajametsänkujan pysäkille kertyy matkaa vähintään 550 metriä. https://i.imgur.com/Cly2Zr0.png Edelleen ei ole otettu huomioon Raappavuoren korkeaa mäkeä. Liukkailla keleillä sitä ei voi kävellä kaatumatta. Alueella asuu paljon huonojalkaisia eläkeläisiä. Toivomus: bussi 413 pitäisi kulkea tunnin välein joka päivä. Tällä hetkellä se kulkee vain 3 kertaa päivässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! On totta että Raappavuorenkujan alue jää hieman etäälle runkolinjan 400 pysäkeistä. Tilannetta pyrittiin parantamaan linjaamalla reitti Laajavuorentietä pitkin, joka lyhentää kävelymatkoja alueen pohjoisesta osasta. Selvitämme lähibussiliikenteen mahdollista lisäämistä alueelle.

      Poista
  17. Runkolinja-ajattelun ei pitäisi olla sellaista, että otetaan 6 kylää joista nopea bussilinja lakkautetaan 5:stä, ja 1:ssä se säilytetään ja tihennetään. Lopuille siis tulee huomattavan hidas ja vaihdollinen liikenne.

    Meilahden työpaikka-alueelle olisi tässä uudistuksessa laajoilta alueilta vaikea kulkea. Matka-aika eri kylistä tänne pitäisi tutkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Matka-ajat Meilahteen ovat olleet mielessämme kun olemme muutoksia suunnitelleet. Tästä on myös teetetty erillisiä matka-aika tarkasteluja koko suunnittelualueelta. Meilahdessa myös työskennellään hyvin paljon vuorotyössä, jolloin monissa tilanteissa tiheämpi vuoroväli vaihdollisellakin yhteydellä on harvoin kulkevaa suoraa linjaa parempi yhteys.

      Runkolinjaston rakentaminen vaatii usein tarjonnan keskittämistä suurimman kysynnän alueelle. Vähäisemmän joukkoliikennekysynnän alueilta on nähty hyväksyttävänä hieman pidemmät kävelymatkat, tai vaihdolliset yhteydet runkoliikenteen äärelle. Peruspalvelut toki turvataan lähipysäkiltä lähimpään omaan aluekeskukseen, mutta Helsingin keskustan yhteyksien osalta vaihdolliset yhteydet on nähty hyväksyttävinä, koska ne usein tarkoittavat myös muun seudun keskusten parempaa saavutettavuutta verkoston palvellessa paremmin.

      Poista
    2. Kaikki ei käy Meilahdessa töissä. Onko pakko koskea 321 ja 322 linjoihin. Olisi edes jotain mitä käyttää.

      Poista
  18. Komppaan Sirua! ja eteläinen pähkinärinne(terhotie + uusi asuinalue vieressä, jota rakennetaan kokoajan) 321 on palvellut tota aluetta hyvin. Älkää lopettako sitä! Ideana olisi käyttää julkisia kulkuvälineitä. Jos nykyisellään matka-aika minulla itä-helsinkiin kestää yli tunnin, niin tämä muutos lisää aikaa. 530 linja tulee olemaan yhtä hidas kun 555 tai 565. Turha kuvitella, että niillä mennään myyrmäkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Tavoitteenamme toki on sujuvoittaa runkolinjan 530 liikennöintiä esimerkiksi liikennevaloetuuksilla sekä vähemmän käytettyjä pysäkkejä reitin varrelta poistaen.

      Poista
  19. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  20. 335 muutoksella Hämevaaran ja Linnaisten alueen kulku uuden Hämeenkylän ylä-asteen lisäksi Pähkinärineen päiväkoteihin ja palveluihin tulee huononemaan eli loppumaan kokonaan. Kun linja kulkisi Hämevaaran piston jälkeen edelleen vanhan reitin mukaisesti Pähkinärinteen, tulevan Hämeenkylän ylä-asteen kautta sekä Rajatorpan koulun läheltä kaikki nämä palvelut olisi edelleen saavutettavissa eikä matka-ajassa olisi juuri muutosta. Mukaanlukien uusi Hämeenkylän ylä-aste.

    VastaaPoista
  21. Olen niinikään huolissani kulusta Hämeenkylän yläasteelle. Suurkoulu avataan nyt syksyllä. Useilta alueilta, kuten vaikkapa Linnaisista pääsy vaikuttaa hankalalta? Entä Linnaisista Hämeenkylän päiväkotiin? Entä Hämeenkylästä, Askistosta, Linnaisista ym. sujuvat yhteydet Meilahteen?

    VastaaPoista
  22. Kiitos että olette huomioineet alueemme uudessa runkolinjasuunnitelmassa ja linjanneet bussin 520 kulkemaan kehä 1:ltä  Mäkkylänpuistotielle. Tätä suunnitelmaa ei missään nimessä tule muuttaa kulkemaan Lintuvaarantien kautta, niin kuin jotkut ovat vaatineet. Lintuvaarantien kautta liikennöi useita busseja kun taas Mäkkyläntien ja Mäkkylänpuistotien ja Postipuun alueilla yhteydet ovat surkeat ja viikonloppuisin ja iltaisin olemattomat. Tänne ei pääse iltaisin eikä viikonloppuisin helposti millään. Tässä tulee ehdottomasti huomioida se että BoKylän valmistuessa muutamien vuosien päästä alueelle valmistuu satoja asuntoja, joten alueen asukasmäärä tulee kasvamaan todella merkittävästi. . (Tässä artikkeli aiheesta: https://www.lansivayla.fi/artikkeli/807329-makkylaan-nousee-puukerrostalojen-kortteli-kylamaiseen-ymparistoon)Pidättehän huolen siitä, että alueen asukkaille on tulossa paremmat yhteydet ja linja 520 toteutetaan suunnitellusti. 

    VastaaPoista
  23. Linjaa 321 ei saa poistaa. Se on ainoa linja, jolla nykyään pääsee Laaksolahdesta suoraan esim. Meilahden sairaala-alueen lähelle.
    Ei ole toiveita siitä, että joukkoliikenteen käyttö lisääntyy, jos tämäkin ainoa suora ja nopea linja Helsinkiin lopetetaan.

    VastaaPoista
  24. Hämeenlinnan väylällä vuorovälit harvenevat muutoksen myötä merkittävästi. Eikö pitänyt olla niin, että runkolinjojen myötä vuorovälit tihenevät. Tällä hetkellä Pohjois-Haagan korkeudella busseja kulkee arkisin parhaimmillaan 20 kpl/tunnissa. Bussi 400 kulkee 10 minuutin välein. En todellakaan pidä muutoksesta.

    VastaaPoista
  25. Siis edellleen ja kerran vielä valitan tästä typerästä ehdotuksesta. Olen Hämeenkyläläisenä sitä mieltä, että
    1) 322 linja pitää jättää ennalleen tai
    vaihtoehtoisesti
    2) runkolinja 300 ajaisi joka toisen vuoron -ei Luhtitie-Lammaslammentietä- vaan kiertäisi Luhtitie - Niittäjänkuja - Martinkyläntie - Ainontie -Sahratie - Santamäentie kautta Pähkinärinteen läpi. Tämä ei millään tavalla kasvattaisi kustannuksia. Silloin Häeemkyläläiset ja Varistolaiset voisivat itse valita haluavatkoo matkustaa suoraan bussilla Helsingin keskustaan (vuoroväli harvempi), vaiko vaihtamalla bussia (vuoroväli nopeampi, jota kukaan ei nähtävästi halua). Tämä ratkaisu palvelisi paitsi Hämeenkyläläisiä myös Niittäjäkujan ja -tien alueen asukkaita.

    VastaaPoista
  26. Pysyvätkö pysäkit edelleen samoina runkolinjna 400 reitillä vai vähennetäänkö pysäkkien määrää? Pysäkkien määrää ei voi ainakaan vähentää kun kävelyetäisyydet pitenevät silloin liikaa ja tällä hetkellä kävelyetäisyydet pysäkeille ovat pitkiä osassa bussien 411, 421 ja 436 reiteillä.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.