maanantai 19. elokuuta 2019

Linjastosuunnitelmatyö etenee

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmatyö etenee!

HSL julkaisi ensimmäisen Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastoluonnoksen viime vuoden marraskuussa. Linjastoluonnosta esiteltiin kolmessa asukastilaisuudessa marraskuun aikana; Myyrmäessä, Ylästössä ja Kalajärvellä. Asukkaiden oli mahdollista kommentoida linjastoluonnosta joulukuun 10. päivään asti.

Ensimmäinen linjastoluonnos herätti paljon keskustelua, ja HSL vastaanotti luonnoksesta paljon palautetta. HSL julkaisee uuden päivitetyn linjastoluonnoksen lähipäivien aikana. Uuden linjastoluonnoksen taustatietoina on käytetty ensimmäisestä linjastoluonnoksesta saatuja palautteita, suunnitelmatyötä varten teetetyn liikkumiskyselyn tuloksia sekä uudenlaisena taustatietoaineistona Telian tarjoamaa Crowd Insights -aineistoa.

Telian Crowd Insights -aineistossa eri alueiden välisten matkojen määrät arvioidaan matkapuhelimien tukiasemapaikannusten avulla. Aluejakona käytetään Helsingin seudulla liikennesuunnittelussa yleisesti käytettyä aluejakoa. Telia on käsitellyt aineiston täysiin anonyymiin muotoon eikä yksittäisten henkilöiden liikkuminen erotu aineistosta. Lisätietoja Telian Crowd Insights -aineistosta löytyy täältä.

HSL julkaisee uuden linjastoluonnoksen kahdessa osassa; toinen postaus käsittelee Vantaalle ja toinen Espooseen suunniteltuja muutoksia. Uusi linjasto on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2022.


Nainen bussipysäkillä

1 kommentti:

  1. Linnaisissa asuvat koululaiset, työmatkalaiset ja harrastajat tarvitsevat nopean yhteyden Helsingin keskustaan. Miten tämä yhteys toimii, jos runkolinja 300 on suunniteltu vain Pähkinärinteeseen saakka? Paras ratkaisu olisi, että runkolinja 300 jatkaisi Pähkinärisnteestä Linnaisiin tai aina Jupperin päätepysäkille saakka. Muussa tapauksessa tarvittaisiin nopeat vaihdot syöttölinjabusssista Linnaisista runkolinjalle 300, mikä vaatii tiuhaa syöttölinjan aikataulua. Nykyisessä suunnitelmassa tätä ole otettu huomioon.

    On selvää, että linjasto- ja aikataulusuunnittelussa pyritään kustannustehokkuuteen. Tällöin tulee kuitenkin yhdeksi kustannustekijäksi laskea mukaan myös matkustajien matkaan käyttämä kokonaisaika ja sen hinta!! Silloin löytyy hyvä ratkaisu.


    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.