torstai 4. lokakuuta 2018

Kalajärven, Lahnuksen ja Lakiston joukkoliikenne

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman suunnittelualue on verrattain laaja ja kattaa erilaisia alueita niin Vantaalla kuin Espoossakin. Seuraavissa postauksissa perehdytään erityisesti muutamiin alueisiin ja pyritään selvittämään, miten joukkoliikennettä alueilla tulisi kehittää ja mitkä ovat näiden alueiden asukkaiden mielestä keskeisimmät yhteysvälit.

Paneudutaan ensimmäisenä Kalajärven, Lahnuksen ja Lakiston yhteyksiin Myyrmäen suuntaan ja niiden tulevaisuuteen. Espoon sisäisiin yhteyksiin ei tässä suunnitelmassa lähtökohtaisesti oteta kantaa. Nykyisellään Kalajärven ja Lakiston aluetta palvelee kaksi seutulinjaa 345 ja 436. Lahnusta palvelevat Espoon sisäiset yhteydet.


Kuten jo edellisestä postauksesta kävi ilmi, asiakkaiden mielestä suunnittelualueen joukkoliikennepalveluja tulisi kehittää erityisesti vuorovälien näkökulmasta. Kalajärven, Lahnuksen ja Lakiston alueelta on tähän mennessä toivottu erityisesti nopeampia yhteyksiä, tiheämpiä vuorovälejä, luotettavampaa liikennettä ja pidempiä liikennöintiaikoja. Kehäradan asemista parhaimpina vaihtopaikkoina pidetään Vantaankoskea ja Myyrmäkeä.

Vaihdoton yhteys vai liityntälinja?


Nykyisten pitkien seutulinjojen palvelun parantaminen on siinä mielessä haasteellista, että linjojen vuorovälin tihentäminen ja liikennöintiaikojen kasvattaminen on linjan pituuden vuoksi kallista. Lisäksi linjat ovat luotettavuudeltaan epävarmempia kuin esimerkiksi lyhyemmät liityntälinjat. Tämä siksi, että pidemmän seutulinjan ajoajassa on enemmän hajontaa, joka tekee linjasta epäluotettavamman.

Liityntälinjoilla vuoroväliä on mahdollista tihentää suoria seutuyhteyksiä kustannustehokkaammin. Nostetaan tähän yksi esimerkki: suoran linjan matka-aika Helsingin keskustaan on ruuhka-aikaan noin 60 minuuttia ja liityntälinjan matka-aika esimerkiksi kehäradan asemalle noin 20 minuuttia. Samassa ajassa, kun yksi kuljettaja ehtii ajamaan bussin Helsinkiin ja takaisin ehtisi bussi liikennöidä kehäradalle ja takaisin kolme kertaa. Eli samalla kustannuksella joukkoliikenteen tarjonnan määrä olisi mahdollista kolminkertaistaa.

Millaisia ajatuksia edellinen esimerkki sinussa herättää? Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät asiat, joita Kalajärven, Lahnuksen ja Lakiston linjastossa tulisi huomioida? Mitkä ovat ne keskeisimmät yhteysvälit, joita tulisi kehittää?

Jätä kommentti ja osallistu suunnitteluun!

68 kommenttia:

  1. 345 on ainut fiksu bussi nykyisin Lahnuksesta Helsinkiin. Ja se on todella toimiva ja luotettava! Mitä enemmän vaihtoja liityntäkeskuksissa, (jotka eivät välttämättä ole maantieteellisesti täysin järkeviä), sitä pidempään matka kestää. Lahnuksesta ei edes tällä hetkellä mene toimivaa bussiyhdistelmää. Jos suuntana Vantaankoski, ainut fiksu vaihtoehto tällähetkellä sinne on oma auto. Lisäksi nyt kun lippujen hinnat kallistuvat meillä (suhteessa vaikka esim. askistolaisiin). Kynnys kävellä 1km pysäkille, vaihtaa bussia/junaa 2 kertaa, jotta "pääsee" julkisilla Helsinkiin 1,5tunnissa (entisen 1h sijaan), nousee entistä korkeammaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Lahnuksesta ei tosiaan tällä hetkellä ole kovin tehokasta liityntäliikennettä, koska linjan 345 operointi vie suuren osan alueen määrärahoista. Mitä jos alueelta olisi yhteys Vantaankoskelle vaikkapa puolen tunnin välein läpi päivän, olisiko tämä käyttökelposempi?

      Poista
  2. Vaihdolliset yhteydet Kalajärveltä välille Etelä-Haaga Hgin keskusta ei kiinnosta hitauden vuoksi. Jos siihen joudutaan niin autokauppaan vie tie niin ikävää kuin se onkin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Kirsi! Yleensä vaihto ei hidasta matkaa kuin kävelyn ja odotusajan verran. Mitä jos Kalajärveltä olisi vaihtoyhteys Vihdintien runkolinjalle joka liikennöisi vaikkapa kymmenen minuutin välein?

      Poista
    2. Vihdintien runkolinja? Tarkoittaisiko se, niin kuin jostain vastauksesta olin ymmärtävinäni, että runkolinjan toinen pää olisi Myyrmäki? Jolloin Vihdintieltä mutka Myyrmäkeen ja toisella bussilla sama takas ja sitten jatkaen Kalajärven suuntaan. Tuntuu kyllä hullulta käyttää suoran tien kulkemiseen kahta bussia poiketen sivuun n 2 km tekemään vaihtoa. Vaihtojen odottaminen on ihan myrkkyä. Mutta yhteys (vaihdoton) Kalajärveltä Myyrmäkeen olisi ihan jees.

      Poista
    3. Hei! Runkolinjan reitistä ei ole vielä mitään tarkempaa tietoa, ja sen suunnittelu on vasta aloitettu. Mutta jos runkolinja päätetään perustaa niin vaihtoyhteydet pyritään toki järjestämään sujuvasti niin ettei turhia sivuttaisia siirtymiä tarvitsisi tehdä.

      Poista
    4. Kahdella Vihdintietä kulkevalla liityntälinjalla pääsisi pitkälle. Pitkä linja Helsingin keskustaan ei ole ideaali.
      1) Kalajärvi- Leppävaara
      2) Kalajärvi- Myyrmäki/Vantaankoski (jälkimmäinen palvelisi Tikkurilan suuntaan kulkemista)

      Poista
    5. Hei,
      ehdottomasti runkolinja myös Vihdintielle, eli Lahnuksesta tai alkuun vähintään Kalajärveltä Helsingin keskustaan.

      Poista
  3. Vaihdolliset yhteydet eivät toimi perheessämme. Lapset käyvät koulua Haagan liikenneympyrän tuntumassa, joten ainoa järkevä tapa Lahnuksesta on suoralinja. Samoin työpaikalleni Meilahden sairaalaan. Vaidot pidentävät väistämättä matkaa tai yhteyksien puuttuessa tekevät julkisen käytön jopa mahdottomaksi. Yhteyksien jatkuva heikentäminen, joksi liityntä vaihtoehdon käytön luen, eivät houkuta joukkoliikenteen käyttäjäksi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Mia! Tuossa Kirsiltä kysyimmekin jo samaa, mutta mitä jos vaihtoyhteys pystyttäisiin järjestämään Vihdintien runkolinjalle joka liikennöisi 10 minuutin välein Haagan liikenneympyrään ja Meilahteen? Koetko että yhteys olisi tällöin käyttökelpoinen perheellesi?

      Poista
    2. Hei. Valitettavasti kaikenlainen vaihto jokapäiväisessä liikenteessä ei toimi, jos se ensimmäinenkin linja kulkee vain 30 min välein. Jos alkuperäinenkin linja kulkisi tiiviisti esim 15 Min välein, sitä voisi edes harkita. Mutta varsinkin kotiin päin tullessa oikeaan vaihtoyhteyteen tähtääminen ei kuulosta hyvältä. Ja aamulla mieluusti istuu rauhassa yhdessä kulkuvälineessä. Eli ei, en edes harkitse Meikkuun julkisilla menoa jos pitää vaihtaa vaan kuljen yksityisautolla.

      Poista
    3. Hei Mia! Nykyisillä resursseilla olisi mahdollista toteuttaa liityntälinjoilla esimerkiksi 10 minuutin vuoroväli ruuhka-aikana Myyrmäestä Lahnuksentien ja Vihdintien risteykseen asti, josta linjat haarautuisivat 20 minuutin vuorovälillä Lahnuksen ja Lakiston suuntiin. Linjoilta pystyttäisiin järjestämään vaihtoyhteydet sekä Vihdintien runkolinjalle että Kehäradalle. Näkisitkö että tällainen vuoroväli olisi käyttökelpoinen omasta näkökulmastanne?

      Poista
    4. Entäpä ei ruuhka- aikaan? Iltaisin klo 18-23, viikonloppuaamuina klo 6-9?

      Poista
    5. Hei Minna! Päiväajan vuoroväli voisi olla esimerkiksi 15 minuuttia. Iltaisin ja viikonloppuisin liityntälinjojen yhteinen vuoroväli voisi olla esimerkiksi 30 minuuttia. Joka tapauksessa tiheämpi kuin nykyisen seutulinjan. Ja mikäänhän ei estä ajamasta iltaisin ja varhaisaamuisin erillistä suoraa yölinjaa Helsingistä asti, mikäli liityntälinjojen vuoroväliä ei näinä aikoina saada houkuttelevalle tasolle.

      Poista
    6. Ihanaa, jos suora linja (345) säilyy! Puolen tunnin vaihto-odottelu ei houkuttele!

      Poista
    7. Nykyisinhän 345:lla saa odotella joka tapauksessa ainakin viikonloppuisin tunnin verran. Ellei sitten saa aikataulutettua menojaan bussiaikataulun mukaan.

      Poista
    8. Mieluummin odottelee kotosalla tai töissä, kuin tuulessa/tuiskussa/vesisateessa bussipysäkillä. Ulkoilen mieluummin jossain muualla!

      Poista
    9. "Nykyisillä resursseilla olisi mahdollista toteuttaa liityntälinjoilla esimerkiksi 10 minuutin vuoroväli ruuhka-aikana Myyrmäestä Lahnuksentien ja Vihdintien risteykseen asti, josta linjat haarautuisivat 20 minuutin vuorovälillä Lahnuksen ja Lakiston suuntiin. Linjoilta pystyttäisiin järjestämään vaihtoyhteydet sekä Vihdintien runkolinjalle että Kehäradalle."

      Tämä kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, mutta miten parannettaisiin yhteyttä Leppävaaraan? Tässä vaihtoehdossa pitäisi ensin varmaan ottaa liityntäbussi, sitten runkolinja Vihdintiellä, ja vaihtaa esim. 20 minuutin välein kulkevaan 553(?)-bussiin kehä I:llä. Ei kovin houkuttelevaa. Linja 555 on myös todella hidas.

      Poista
  4. Hei! Vaihdot lisäävät AINA matka-aikaa, joka muutenkin on pitkä. Mukavuustekijästä puhumattakaan. Lisäksi täältä kulkee lapsia, vanhuksia ja henkilöitä joilla on kehityshäiriöitä. He eivät varmasti uskalla lähteä liikkeelle vaihtoyhteydellä ja satunnaista lapsimatkustajaa ei uskalla laittaa matkaan lainkaan, jos vaihto on jossain Haagassa. Isoisäni oli eksynyt junamatkalla Myyrmäestä Tikkurilaan (jossa ei edes ole vaihtoja!)...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Otamme sen huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
  5. Ainakin Niipperistä vaihdoton yhteys Keskustaan täytyy säilyttää ennallaan. 324 olisi hyvä lisä 436:lle edes tunnin välein. Kehäradalle hyvä liityntäsyöttö on todella hyvä lisä, muttei korvaa suoraa bussilinjaa. Myöskin 436 huikeat matkustajamäärät puhuvat puolestaan. Myöskään liityntälinja+runkolinja ei korvaa lainkaan suoraa bussilinjaa, vaikka olisi hyvä lisä toki. Myyrmäkeen kaivattaisiin myös suoraa linjaa Niipperistä. Niipperistä kuljetaan julkisilla todella paljon, siksi se alue pitäisi todellakin huomioida tässä suunnitelmassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Niipperin yhteyksien kehittäminen ei valitettavasti onnistu ellei jostain alueen nykyisestä liikennöinnistä pystytä saamaan säästöjä. Liityntälinjojen kehittäminen edellyttäisi siis jonkun nykyisen yhteyden poistumista. Mikä olisi sinun nähdäksesi tällainen kohde?

      Poista

    2. 239 päättäri voitaisiin hyvin siirtää Perusmäkeen. Tällä hetkellä jokainen Juvankartanon bussilinja on tärkeä, joten en tiedä, mistä voitaisiin kokonaan luopua. 345 korvaamisella liityntälinjalla ja näin runkolinjalla nään fiksuna, mutta mielestäni 436 ei pitäisi koskea. Jos 345 lakkautettaisiin, ja saataisiin linja Myyrmäkeen-voisiko se mahdollisesti koukata Niipperin ja Juvankartanon kautta?

      Poista
  6. Myös kalajärveltä kaivattaisiin suoraa linjaa Myyrmäkeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Jos Kalajärveltä olisi tiheä suora linja Myyrmäkeen, voisiko tämä korvata nykyisen harvoin kulkevan seutulinjan Helsinkiin?

      Poista
    2. Suora yhteys on hyvä olla, mutta nyt reitillä kulkee ainakin 345 ja 346. Ehkä myös 355? Yksi, esim. kerran tunnissa kulkeva linja riittäisi suoraksi yhteydeksi, ja sen lisäksi voisi olla liityntälinjoja.

      Poista
  7. Eipä täältä Odilammeltakaan ole hääppöset yhteydet mihinkään. 345 on ainoa bussi joka kulkee (ja Klaukkalan bussi silloin tällöin) keskustan suuntaan ja sekin tunnin välein. Vaihtoyhteys Vantaankoskelta junaan olis kova juttu. Nykyään oma auto on käytännössä ainut kulkuväline puutteelisten julkisten yhteyksien sijaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Merja! Nykyiset yhteydet perustuvat tosiaan suoraan seutulinjaan jonka liikennöinti vaatii paljon busseja ja on sitä kautta hyvin kallista. Vastaavalla bussimäärällä pystyisi liikennöimään huomattavasti tiheämmin esimerkiksi Vantaankoskelle. Sopisiko tällainen ratkaisu sinun liikkumistarpeisiisi?

      Poista
  8. Hei, Miten olisi tälläinen suunitelma kun 324 Kalajärvi-Niipperi-Myyrmäki ja 325 Odilampi-Myyrmäki-Vantaankoski ja 326 Lahnus-Myyrmäki-Haaga-Meilahden klinikat. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Mielenkiintoisia suunnitelmia ja mielenkiintoinen nimimerkki! Tulisivatko nämä liityntälinjat nykyisten seutulinjojen lisäksi?

      Poista
  9. Kuulostaa todella hyvältä! Mielstäni vaan pari asiaa tulee ottaa huomioon: 436 jatkaa entisellään ja tulee erilliset linjat 324 Kalajärvi-Niipperi-Elielinaukio ja 324B Kalajärvi-Niipperi-Myyrmäki

    VastaaPoista
  10. Olen saanut jo 325:iiden ja 324B:een mallin eli pysäkit valmiiksi, voim kertoa reitin.
    325: Lähtee Odilammentieltä ja menee vihdintietä pitkin, kunnes kääntyy Martinkyläntielle ja jatkaa Vantaankosken asemalle. 324B: Lahnuksesta Kalajärveen ja Niipperiin, sieltä Hämeenkylään ja Martinlaakson asemalle, josta menee Myyrmäen asemalle. Miltä kuulostaa? Huomenna kerron 324:sen ja 326:sen. Heippa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja entäpä Lakiston alueen ihmiset? Kävelevätkö he kenties 10km Lahnukseen, että pääsevät bussiin kyytiin?

      Poista
  11. Tähän väliin kysäisen, olisiko parempi, ettei 324B mene Martinlaakson kautta, sillä sinne liityntäliikenne on jo hyvää. Kun taas jos se menisi Vihdintietä, tulisi uusi reitti ja paremmat vaihtomahdollisuudet myös Vihdintien busseihin.. Miltäs tämä kuulostaisi?

    VastaaPoista
  12. Tuleehan Niipperin, Perusmäen ja Juvankartanon alueesta erillinen tämänkaltainen postaus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Vastaava postaus on tarkoitus tehdä tulevaisuudessa myös näistä alueista, sekä osasta muista linjastosuunnitelman alueista.

      Poista
  13. Suora yhteys keskustaan Parempi vaihtoehto kuin , liityntälinjoja tulisi enemmän, kun kehä radan junat kulkevat vain ruuhkaa ikaa 10 min ja sen jälkeen harvemmin. Lakko tilanteita pitää myös miettiä. Jos kehä radan junat kulkusi kokoajan 10 min olisi helpompaa ottaa juuri bussi ja juna keskustaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kehäradan junat kulkevat jo nyt pääosan ajasta 10 minuutin vuorovälillä ja tulevaisuudessa liikennöinti tällä vuorovälillä tulee todennäköisesti laajenemaan. Lakot ja suuret häiriöt ovat tilanteita joiden mukaisesti ei voida mitoittaa joukkoliikenteen perustarjontaa. Häiriönhallintaa on toki syytä jatkossakin kehittää ja HSL pyrkii jatkuvasti varautumaan näihin tilanteisiin paremmin jotta asiakkaille kohdistuvat haitat pystytään minimoimaan.

      Poista
  14. Tässä näitä edellisiä kommentteja ja artikkelia luettuani teenpäs tänne oman tiivistelmäni. Tässä aikaisemmin HSL kommenteissa ehdotti uuden liityntälinjan tekemistä Lahnukseen ja Lakistoon jakautuen Lahnuksentien risteyksessä. Eli joka toinen Lahnuksen suuntaan ja joka toinen Lakistoon. Tämä kuulostaisi hyvälle, jos vuoroväli tosiaan saadaan hyväksi, ja linja jatkuisi ainakin Rajatorpantien risteykseen asti kääntyen siellä Myyrmäkeen. Linja palvelisi hyvin sekä Vihdintien varren, että Lahnuksen ja Lakiston asukkaita ja työntekijöitä. Kuitenkaan linja ei täysin korvaisi suoraa liikennettä Helsinkiin, eli ainakin ruuhka-aikaisin pitäisi olla liikennettä Helsinkiin myös suoraan. Tämä tältä erältä. Hieman karttoja tarkasteltuani lisää myöhemmin.

    VastaaPoista
  15. Kyllä 345 täytyy säilyttää suorana linjana. Vaikka se on harva, niin se voi tomivasti työntekijät Rinnekotiin vuoron alkuun ja vuoron lopusta pois. Ei tule toimimaan vaihdollisena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki Rinnekodin työntekijät ilmeisesti asuvat Vihdintien varrella? Kaikkialta muualta yhdeys Rinnekodille on tällä hetkellä vaihdollinen.

      Poista
    2. Olen täysin samaa mieltä että bussi 345 pitäisi säilyttää nykyisellä linjallaan myös jatkossa. Tiedän monia kehitysvammaisia jotka matkustavat bussilla töihin heille suora reitti ilman vaihtoa on helpointa kuten kaikille muillekkin.

      Poista
    3. Olen samaa mieltä, että 345 pitää säilyttää entisellään, ei mitään lisäreittejä. Matkustajia tulee pitkin Vihdintietä ja Mannerheimintietä, pitäisi riittä matkustajat. Itse tulen Kalajärveltä bussin Viherlaaksosta. Olen hoitoalalla työssä, ja liikun myös iltaisin ja viikonloppuisin tätä reittiä.

      Poista
    4. Hei! Kiitos kommenteista, otamme ne huomioon suunnitelmassa.

      Poista
  16. linja vieminen kehäradalle tai vihdintietä pitkin on kaksi eri asiaa. täytyy muistaa että nykyisin 345 kyytiin tulee Rinnekotiin matkustavia esim Konalasta ja Pitäjänmäestä, niinkuin minä. Eivät kaikki tule bussiin Elielinaukiolta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Juhani ja kiitos kommenteistasi! Otamme nämä huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
    2. Juhanin pointti on tärkeä. 345 on tarpeellinen lisä Vihdintien liikenteeseen myös Kehä III eteläpuolella. Esim. Pähkinärinteen kohdalla se täydentää linjaa 322 Helsinkiin mentäessä ja sieltä tullessa. Kaikki eivät todellakaan ole menossa Rautatieasemalle keskustaan vaan tiiviit bussiyhteydet Vihdintietä ja Mannerheimintietä pitkin on säilytettävä. Mannerheimintien varrella mm. Meilahdessa Töölössä on paljon kohteita joihin tulee päästä joukkoliikenteellä suoraan Vihdintien varresta.

      Poista
    3. Hei Demus! Toki jos Vihdintiellä kulkeville seutulinjoille tehdään reittimuutoksia, tullaan samalla varmistamaan että kokonaiskapasiteetti pysyy tarpeeksi korkealla jotta bussit eivät ylikuormitu ja palvelun taso pysyy jatkossakin hyvänä.

      Poista
  17. Lepsämänjoentieltä ei lapsiperheelliset pääse kaupunkiin tällä hetkellä mitenkään toimivasti etenkään kun 355:n aikataulut ovat sellaiset että viimeinen bussi lähtee Stadista viideltä. Ainoa vaihtoehto tällä hetkellä harrastuksissa käyville nuorille ja lapsille on tulla 345:lla Lahnuksen Shellille ja siitä kävellä kotiin yli 3 kilometrin matka, jost a valtaosa maantien kapealla pientareella. Tilanne on täysin etenkin lasten näkökulmasta vaikea, ja jopa vaarallinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Janne! Kiitos kommentistasi, otamme tämän toiveen huomioon jatkosuunnittelussa. Lepsämänjoentien joukkoliikenteen järjestämiselle aiheuttaa haasteita alueen erittäin hajanainen asutus ja se ettei tie ole isolla kalustolla läpiajettavissa. Pyrimme suunnittelussa kuitenkin löytämään mahdollisia parannuskeinoja nykytilaan.

      Poista
    2. Ymmärrän että Lepsämänjoentie itsessään on haasteellinen, vaikka kehut siitä että siellä jo nyt onkin järjestetty pienille koululaisille kyyditys varsin onnistuneesti.

      Vähän isommille, harrastuksissa itse liikkuville lapsille taas ongelma on iltaliikkuminen, joka ilman 355:n iltavuoroja on mahdotonta edellä mainittujen puutteiden johdosta.

      Poista
  18. Kuljen viikottain lakistoon poikani luokse ja käytän kierrepolun pysäkkiä koska asun lehtikalliossa. Tämä bussireittion ollut minulle todella hyvä ja nopea tapa kulkea kodin ja rinnekodin väliä. Olisi aivan älytöntä jos reitti muuttuisi ja joutuisin jatkossa tekemään mutkan myyrmäessä ja tulemaan toisella bussilla takaisin. Älkää missään nimessä muuttako nyt jo erittäin hyvää reittiä bussille 345!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme sen huomioon suunnitelmassa.

      Poista
  19. Aiemmin HSL ehdotti, että Kalajärveltä voisi olla bussilinja Myyrmäkeen. Voisiko tämä linja mennä Niipperin-Juvankartanon kautta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Kyllä, tämä on yksi mahdollisuus mutta samalla täytyisi jollain toisella linjalla varmistaa Odilammen alueen joukkoliikennepalvelu joka tällä ratkaisulla jäisi ilman palvelua.

      Poista
    2. Unohtamatta Askistoa... Odilammen ja Askiston alueelle on kaavoitettu runsaasti pientalotontteja, ja kun tämä realisoituu niin Vihdintien kautta kulkevalle reitille on huutava tarve. Nyt autot jonottavat monta sataa metriä Askiston liikennevaloissa ruuhka-aikaan.

      Poista
  20. Matkustan lähes joka viikonloppu Metsämaalle Helsingistä mukana lapsia / koira / tavaraa ja suora linja on ainoa järkevä yhteys. Vuoroväli tunnin välein menettelee, mutta vaihto jossain juna-asemalla olisi aivan järjetöntä. Säilyttäkää edes nykyisentasoinen yhteys Helsinkiin. Vaihdot liian hankalia ja koen, että matka-aika pitenisi, ei lyhenisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Otamme tämän huomioon suunnittelussa.

      Poista
  21. Asun Kalajärvevellä ja suora linja meiltä kaupunkiin puuttuu. Bussi kulkee Martinlaakson ja Louhelan kautta Hämeenlinnan väylän kautta keskustaan. Vuorotyö läsnä kaipaan myös iltavuoro Istanbul pääsyä suoraan kotiin n. 30 min, koska matkaa on töihin 18 km. Tunti menee, jos hyvin käy. Pahimpaan ruuhka-aikaan 1 t 15 min. Kohtuuton aika. Siksi kuljen omalla autolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Otamme tämän huomioon suunnittelussa.

      Poista
  22. 355, 346 ja 345 ovat tärkeitä busseja Varistossa, Hämeenkylässä ja Pähkinärinteessä Vihdintien läheisyydessä asuville! Ne ovat ainoat siitä suoraan Helsinkiin menevät linjat, ja kulkevat jo nyt todella harvoin ja epävarmasti. Ne ovat myös tärkeitä siten, että ovat ainoita alueelta Kamppiin meneviä linjoja. Jos joku niistä tai kaikki muuttaisivat reittiään Vantaankosken tai Myyrmäen juna-asemille, aiheuttaisi se paljon ongelmia jo valmiiksi haastavalle Vihdintien alueelle. Käyttäjiä näillä busseilla nimittäin riittää, ja kyytiin tulijoita Hämeenkylä-Varisto-Pähkinärinne -pätkältä on huomattava määrä.

    Matkat muille pysäkeille ovat pitkiä ja nämä linjat erittäin tärkeitä. Jos muutoksia tehtäisiin, toivoisin ainakin että voitaisiin tehdä vaihtoehtoinen linja tälle kyseiselle pätkälle, vaikka sellainen joka lähtisi Askistosta tai Hämeenkylästä ja menisi suoraan Vihdintietä pitkin Helsinkiin. Tällöin linja olisi helpompi hoitaa, sillä matka olisi lyhyempi ja linja pysyisi aikataulussa ja olisi kuskeille parempi. Siinä voisi silloin olla yksi usein kulkeva tai vaihtoehtoisesti muutama eri, erona esimerkiksi lähtö- ja päättymispaikka, sillä siitä olisi hyvä päästä myös Elielinaukiolle sujuvasti.

    Päällimäinen ja tärkein asia on näiden linjojen saaminen kartalle. Tällä hetkellä 355 sekä 346 eivät näy reaaliaikaisesti Reittioppaassa ja tilanne on kaoottinen. Bussit kulkevat erittäin epävarmasti, tulevat usein jopa 15 minuuttia myöhässä tai etuajassa tai jättävät vuoroja välistä, kuka tietää. Ei ainakaan kulkija, sillä bussin oikeista aikataulusta ei ole mitään tietoa. 345 näkyy kartalla, mutta siitä ei ole paljon apua sillä sen vuoroväli on harva.

    Bussien epätasaisuus ja myöhästely on ymmärrettävää sillä matka on pitkä, kuskien pitää päästä tauoille ja pienikin viivästys voi vaikuttaa suuresti kertautuessaan. Olisi kuitenkin erittäin mukavaa kulkijoiden kannalta, jos nämä aikataulumuutokset tulisivat tietoon Reittioppaan kautta, kuten muilla bussilinjoilla. Kun bussia odottaa pysäkillä kylmässä epätietoisena turhaan 15 minuuttia ja myöhästyy sen takia esimerkiksi töistä, ei kuluttajan tyytyväisyys ole huipussaan. Täsmällisen, realiaikaisen tiedon avulla taas omia aikataulujaan voisi suunnitella bussin mukaan ja ennakoida. Mielestäni on outoa, että nämä kyseiset linjat eivät ole kartalla ja haluaisin tietää, mikä siihen on syynä. Vaikka bussit ovatkin Korsisaaren, kuuluvat ne silti HSL:n piiriin ja näkyvät Reittioppaassakin, joten olisi loogista että niistäkin saisi täsmätietoa.

    Toivottavasti tällainen uudistus voitaisiin tehdä, sillä silloin linjoilla 355 ja 346 matkustaminen helpottuisi huomattavasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Linjat 355 ja 346 eivät kuulu HSL:n toimivaltaan vaan ne palvelevat ensisijaisesti muiden kuin HSL-kuntien asukkaiden liikkumista. Ajoneuvoissa ei ole reaaliaikaista paikannusta joka mahdollistaisi tietojen esittämisen HSL:n järjestelmissä. Linjojen tulevaisuus on hyvin epävarman ja lähtömäärä näillä jo tälläkin hetkellä hyvin alhaisia. HSL pyrkii suunnitelmissa järjestämään alueelle linjaston jossa varaudutaan siihen että molempien linjojen liikennöinti voi loppua.

      Poista
  23. Bussit pysyisivät paremmin aikataulussa kun myös Vihdintielle saataisiin joukkoliikenne kaistat. Kehä 3:lta etelään ne voitaisiin toteuttaa nopeasti ja edullisesti, koska tiellä on jo kaksi kaistaa suuntaansa. Muutama liikennemerkki ja vähän ajorata maalauksia ei kovin paljoa kustanna. Ja runkolinja ehdottomasti Kalajärveltä Elielin aukiolle tai Kamppiin tiheällä vuorovälillä alkuun linja-autoilla ja tulevaisuudessa esi., pikaraitiotie ratkaisuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Vihdintien joukkoliikenteen nopeuttaminen on varmasti asia jonka jokainen voi allekirjoittaa. Pyrimme huomioimaan tämän tulevassa suunnittelussa. Runkolinjan vieminen Kalajärvelle asti taas on hieman haasteellisempaa, sillä alueella ei ole asutusta ja joukkoliikenteen käyttäjiä runkolinjalle vaadittavia määriä. Tällä hetkellä Vihdintien runkolinjan potentiaalinen taso on nähty noin Kehä III:n eteläpuolella alueilla joissa asutus on vielä tiivistä ja käyttäjiä alueella tätä kautta enemmän.

      Poista
  24. Liittyen keskusteluun vaihdottomien yhteyksien kustannuksista, eikö kustannuksia voisi tarkastella laajemmasta näkökulmasta? Vaihdot kasvattavat matka-aikaa. Mitkä ovat vaikutuksen kansantalouteen ja kansalaisten hyvinvointiin, kun yhä enemmän aikaa kuluu pysäkeillä odotteluun, siirtymiseen pysäkiltä toiselle jne? Se ei ole tuottavaa aikaa.
    Sen jälkeen kun bussilinjastoa edellisen kerran karsittiin muutama vuosi sitten, työmatkaani Vantaalta Helsinkiin on kulunut n. 2h päivässä, toisin sanoen ylimääräisen työviikon verran joka kuukausi. Aiemmin kun oli suora yhteys, työmatkalla pystyi sentään lukemaan kirjaa. Nyt teen matkaa kolmella bussilla yhteen suuntaan - siinä ei tee muuta kuin kyttäilee milloin on taas aika hypätä kyydistä.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.