Suunnittelualueella asuvien työ- ja opiskelupaikat painottuvat pitkälti Helsingin keskusta-alueelle, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien varsille, mutta myös Helsingin itäinen ja pohjoinen kantakaupunki, Myyrmäki, Leppävaaran alue, Tikkurila, Otaniemi ja Espoon keskus erottuvat kartalta. Vastausten perusteella näyttää siltä, että suunnittelualueen työmatkaliikenteessä niin säteittäiset kuin poikittaisetkin yhteydet ovat tärkeitä.
Vastaajien työ- ja opiskelupaikat |
Vastausten perusteella merkittävimmät ostos- ja asiointipaikat sijoittuvat Helsingin keskustan lisäksi suurempiin aluekeskuksiin kuten Myyrmäkeen ja Leppävaaraan. Myös Jumbon alue korostuu vastauksissa.
Ostos-, asiointi- ja terveyspalvelut |
Jo liikkumiskyselyn välituloksia tarkastellessamme vastauksissa korostui tarve parantaa joukkoliikennetarjontaa erityisesti vuorovälien näkökulmasta. Sama toive korostuu myös lopullisissa vastauksissa. Haasteeksi tämän toiveen kuitenkin tekee se, että nykyisiä pitkiä seutulinjoja on kustannusten näkökulmasta mahdoton tihentää ilman merkittävää kustannusten kasvua. Vaihtoehdoksi tässä tapauksessa käytännössä jää nykyisen joukkoliikennejärjestelmän tehokkaampi hyödyntäminen ja liityntäliikenteen lisääminen. Projektiryhmä pohtii nyt, miten liityntäliikennettä olisi mahdollista hyödyntää paremmin suunnittelualueella.
Suunnittelualueen joukkoliikenteen kehittämistarpeet |
Liityntäliikenteen vaihtopaikat kehäradalla |
Mitä mieltä sinä olet? Oliko kyselyn vastauksissa jotain yllättävää? Onko jotain jäänyt huomioimatta? Kerro meille!
Saisiko vielä karttakuvan, missä kyselyyn vastaajat asuvat?
VastaaPoistaHei! Kyselyyn vastanneiden kotipaikat jakautuivat hyvin pitkälle kuten 2.10. tehdyssä päivityksessä kerroimme. Pientä muutosta tapahtui siinä että Ylästön, Järvenperän, Lähderannan sekä Vantaanpuiston suunnalta kyselyyn saatiin lisää vastaajia, muilta osin tilanne pysyi aikaisemman mukaisena.
PoistaAll right! Tässä ”muutaman viikon sisällä” tulevassa ensimmäisessä luonnoksessa, onko tässä ks. luonnoksessa alueittain kattavasti erilaisia suunnitelmia? Onko siinä mitään ehdotuksia/luonnoksia sähköbusseista ja saako sitä kommentoida?
PoistaEi missään nimessä poisteta suoria linjoja!!
VastaaPoistaSamaa mieltä - suoria linjoja ei pidä enää vähentää lisää.
VastaaPoistaSuorat linjat säilytettävä
VastaaPoistaLinja 431 pitäisi kulkea edelleen Vantaanpuiston kautta. Lyhyellä kierroksella on vain kolme pysäkkiä ja keskimäärin bussi pysähtyy kahdelle. Lisäkierros teettää noin 2 minuuttia maksimissaan. Vantaanpuistossa on paljon liikuntarajoitteisia- ja ikäihmisiä joille on kohtuutonta kävellä isommalta tieltä kotiin. Vantaanpuistosta on lähtenyt jo elintarvikekauppa, pankkiautomaatti, taksitolppa ja muitakin palveluja. Meinaatteko tekin jättää meidät sivistyksen ulkopuolelle?
VastaaPoista