tiistai 23. lokakuuta 2018

Liikkumiskyselyn tulokset

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman liikkumiskysely on päättynyt. Iso kiitos kaikille vastanneille! Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin reilut 5000 kappaletta ja karttapohjalle piirtyi lähes 27000 pistettä. Vastauksia tuli kattavasti koko suunnittelualueelta ja lähes 2000 vastaajaa jätti myös avointa palautetta. Aineiston laajempi analysointi on käynnistynyt heti kyselyn päättymisen jälkeen ja saatuja tuloksia käytetään linjastosuunnittelun tausta-aineistona. Ensimmäisen linjastoluonnoksen on tarkoitus ilmestyä lähiviikkojen aikana. Seuraavassa esittelemme muutamia poimintoja vastauksista.

Suunnittelualueella asuvien työ- ja opiskelupaikat painottuvat pitkälti Helsingin keskusta-alueelle, Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien varsille, mutta myös Helsingin itäinen ja pohjoinen kantakaupunki, Myyrmäki, Leppävaaran alue, Tikkurila, Otaniemi ja Espoon keskus erottuvat kartalta. Vastausten perusteella näyttää siltä, että suunnittelualueen työmatkaliikenteessä niin säteittäiset kuin poikittaisetkin yhteydet ovat tärkeitä.

Vastaajien työ- ja opiskelupaikat

Vastausten perusteella merkittävimmät ostos- ja asiointipaikat sijoittuvat Helsingin keskustan lisäksi suurempiin aluekeskuksiin kuten Myyrmäkeen ja Leppävaaraan. Myös Jumbon alue korostuu vastauksissa.

Ostos-, asiointi- ja terveyspalvelut

Jo liikkumiskyselyn välituloksia tarkastellessamme vastauksissa korostui tarve parantaa joukkoliikennetarjontaa erityisesti vuorovälien näkökulmasta. Sama toive korostuu myös lopullisissa vastauksissa. Haasteeksi tämän toiveen kuitenkin tekee se, että nykyisiä pitkiä seutulinjoja on kustannusten näkökulmasta mahdoton tihentää ilman merkittävää kustannusten kasvua. Vaihtoehdoksi tässä tapauksessa käytännössä jää nykyisen joukkoliikennejärjestelmän tehokkaampi hyödyntäminen ja liityntäliikenteen lisääminen. Projektiryhmä pohtii nyt, miten liityntäliikennettä olisi mahdollista hyödyntää paremmin suunnittelualueella.

Suunnittelualueen joukkoliikenteen kehittämistarpeet
  
Liityntäliikenteen vaihtopaikat kehäradalla


Mitä mieltä sinä olet? Oliko kyselyn vastauksissa jotain yllättävää? Onko jotain jäänyt huomioimatta? Kerro meille!

7 kommenttia:

  1. Saisiko vielä karttakuvan, missä kyselyyn vastaajat asuvat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kyselyyn vastanneiden kotipaikat jakautuivat hyvin pitkälle kuten 2.10. tehdyssä päivityksessä kerroimme. Pientä muutosta tapahtui siinä että Ylästön, Järvenperän, Lähderannan sekä Vantaanpuiston suunnalta kyselyyn saatiin lisää vastaajia, muilta osin tilanne pysyi aikaisemman mukaisena.

      Poista
    2. All right! Tässä ”muutaman viikon sisällä” tulevassa ensimmäisessä luonnoksessa, onko tässä ks. luonnoksessa alueittain kattavasti erilaisia suunnitelmia? Onko siinä mitään ehdotuksia/luonnoksia sähköbusseista ja saako sitä kommentoida?

      Poista
  2. Ei missään nimessä poisteta suoria linjoja!!

    VastaaPoista
  3. Samaa mieltä - suoria linjoja ei pidä enää vähentää lisää.

    VastaaPoista
  4. Linja 431 pitäisi kulkea edelleen Vantaanpuiston kautta. Lyhyellä kierroksella on vain kolme pysäkkiä ja keskimäärin bussi pysähtyy kahdelle. Lisäkierros teettää noin 2 minuuttia maksimissaan. Vantaanpuistossa on paljon liikuntarajoitteisia- ja ikäihmisiä joille on kohtuutonta kävellä isommalta tieltä kotiin. Vantaanpuistosta on lähtenyt jo elintarvikekauppa, pankkiautomaatti, taksitolppa ja muitakin palveluja. Meinaatteko tekin jättää meidät sivistyksen ulkopuolelle?

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.