perjantai 19. lokakuuta 2018

Pähkinärinteen, Hämeenkylän, Vapaalan ja Variston joukkoliikenne

Asuinalueiden postaussarja jatkuu ja keskittyy seuraavaksi Pähkinärinteen, Hämeenkylän, Vapaalan ja Variston alueille. Kyseisillä asuinalueilla liikennöi tällä hetkellä useita linjoja, jotka tarjoavat yhteyksiä niin Helsingin, Myyrmäen, Martinlaakson kuin Leppävaaran ja Espoon keskuksenkin suuntaan.

Alueita palvelevat tällä hetkellä:

311(A)  Pähkinärinne, Hämeenkylä ja Vapaala
313  Pähkinärinne, Hämeenkylä, Varisto ja Vapaala
321  Pähkinärinne
322  Pähkinärinne, Hämeenkylä ja Varisto
332  Varisto ja Vapaala
335(B)  Pähkinärinne, Varisto ja Vapaala
345  Pähkinärinne, Hämeenkylä, Varisto ja Vapaala
435  Varisto
436 ja 437  Hämeenkylä ja Varisto
555 ja 565  Pähkinärinne ja Vapaala
566  Hämeenkylä ja Varisto
571  Pähkinärinne, Varisto ja Vapaala

Liikkumiskyselyyn, joka on auki vielä tämän viikon sunnuntaihin (21.10), on saatu hyvin vastauksia Pähkinärinteen, Hämeenkylän, Vapaalan ja Variston alueilta. Tämän hetkisten vastausten perusteella alueiden joukkoliikennettä tulisi kehittää erityisesti joukkoliikenteen nopeuden ja vuorovälien näkökulmasta. Myös vaihtojen toimivuuteen ja liikennöintiaikoihin toivotaan parannusta. Parhaimpina kehäradan vaihtopaikkoina pidetään Myyrmäkeä ja Vantaankoskea.


Vuorovälit ja kävelyetäisyydet


Joukkoliikenteen nopeuteen vaikuttaa luonnollisesti linjojen kiertelevyys ja käytettävät pysäkit. HSL:n runkolinjastostrategiassa bussilinjoja keskitetään suuren kysynnän joukkoliikennekäytäviin, mikä voi merkitä pidempiä kävelyetäisyyksiä kauempana asuville. Pidempää kävelymatkaa kuitenkin kompensoi joukkoliikennekäytävän tiheä tarjonta, mikä mahdollistaa spontaanin liikkumisen joukkoliikenteellä. Runkolinjoilla pysäkkiväli on tavallista linjaa harvempi, mikä nopeuttaa ja sujuvoittaa matkaa.

Haarautuvan linjaston, vuorovälin ja kävelyetäisyyden vuorovaikus (Lähde: HKL 1976)

22 kommenttia:

  1. Tuolla alueella lähes täydellinen joukkoliikenne, joten en näe parannustarvetta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Alueelta tulleiden palautteiden perusteella asukkaat näkevät kyllä parannuskohteita joihin tässä suunnitelmassa pyritään löytämään konsteja.

      Poista
  2. Ainoa mieleentuleva parannustarve on vaihtaminen bussista toiseen Rajatorpantien ja Vihdintien risteyksessä: nyt kävelymatkat ovat kohtalaisen pitkiä. Eli olisiko etenkin Rajatorpantien pysäkkejä mahdollista siirtää lähemmäs Vihdintietä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme sen huomioon suunnitelmassa. Rajatorpantien ja Vihdintien risteys on tunnistettu nykyisenä vaihtopaikkana jonka laadussa olisi parantamisen varaa. Keinoja tähän pyritään löytämään suunnittelun edetessä.

      Poista
  3. Yhteydet Vapaalasta Myyrmäkeen huonot. Listassa ei nöy 335 mikä on ainut linja Vapaalassa Myyrmäkeen ja asemalle. Jos haluaa kehäradalle matkatavaroiden kanssa niin kävelymatka liian pitkä. Viikonloppuna linja ei kulje ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos palautteestasi, otamme sen huomioon suunnittelussa!

      Poista
  4. Pähkinärinteestä Häneenkylän kautta vaihdoton bussi Peijakseen, kiitos.

    Nyt joutuu vaihtoa 574:een odottamaan jopa 20 minuuttia ruuhka-aikaan. Jos käyttää Kehärataa, sama ongelma Leinelässä. Muuten 574 on hyvä. Mutta saisi kulkea täältä, olisi todella hyvä ja pääsisi töihin tai potilaaksi helpommin ja ilman autoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme sen huomioon suunnittelussa!

      Poista
  5. Käsittääkseni HSL on suunnitellut Pähkinärinteeseen runkolinjaa joka korvaisi nykyisen linjan 322. Uusi 300 tarjoaisi Pähkinärinteestä ja Varistosta yhteyden Helsinkiin ja Myyrmäkeen. Tällöin linjan 571 voisi siirtää kulkemaan Hämeenkylään nykyisen 311:n päätepysäkille jolloin 311:n voisi lakkauttaa. Tulevan vyöhykeuudistuksen myötä kaipaisin myös sujuvampaa yhteyttä Pähkinärinteen sisäosista Leppävaaraan. Nykyisin 555:n pysäkeille Rajatorpantielle on pitkä matka. Olisiko mahdollista siirtää 555 kulkemaan Pähkinärinteentien ja Luhtitien kautta Myyrmäkeen/Martinlaaksoon sitten kun Luhtitien jatko valmistuu? Rajatorpantielle välille Koivuvaara-Myyrmäki jäisi edelleen linjat 565 ja 571.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Otamme ajatukset linjan 571 reittimuutoksesta ja linjan 555 ajattamisesta Pähkinärinteen kautta huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
  6. Listasta puuttuvat pitkän matkan linjat 355 ja 346, jotka ovat erittäin tärkeitä Varistossa, Hämeenkylässä ja Pähkinärinteessä Vihdintien varrella asuvien kannalta. Ne pitäisi saada HSL:n kartalla, sillä linjat ovat epävarmoja ja vaihtelevia pitkän matkansa takia. Bussit ovat usein jopa 15 minuuttia myöhässä, tai jättävät vuoroja välistä, kuka tietää. Ei ainakaan kulkija, sillä bussin tulosta ei ole mitään tietoa. Joten olisi erittäin tärkeää liikenteen sujuvuuden kannalta että bussien reaaliaikaiset aikataulut saataisiin Reittioppaaseen!

    Kävelymatkat ovat useisiin busseihin ja vaihtoihin ovat jo nyt pitkät. Pähkinärinteen sisäosista on tosiaan vaikeaa päästä Espooseen.

    Edellisen kommentoijan mainitsema uusi linja 300 kuulostaa erittäin huonolta kaikkien kannalta. 322, 311 ja 571 olisi erittäin tärkeää säilyttää entisellään. 322 on erittäin tärkeä linja Sanomalassa koulua käyville ja Vantaankoskella junaan vaihtajille. Vantaankoski on alueen lähin juna-asema, ja sinne on jo nyt pitkä ja hankalaa päästä suoraan. 322 reitin muuttaminen aiheuttaisi paljon ongelmia, sillä se on myös ainut bussi joka kulkee Petikon Kehä 3:n toisella puolella sijaitsevan teollisuusalueelta läpi. Millä bussilla pääsisi Vantaankoskelle jos 322 lopetettaisiin?

    Mielestäni olisi parempi säilyttää kävelymatkat lyhyinä ja pitää nykyiset linjat Pähkinärinteen seudulla, sille ne ovat lähes täydelliset ja toimivat moitteettomasti.
    Ainoa parannus mitä tarvittaisiin, olisi 355 ja 346- linjojen säilyttäminen, saaminen kartalle ja niiden tunnistaminen tärkeiksi alueen kannalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Kyseiset linjat eivät ole HSL-liikennettä eikä niitä siksi ole mainittuna listalla. Otamme palautteesi huomioon suunnitelmassa.

      Poista
  7. Uusi Hämeenkylän koulu valmistuu arviolta 2020. Sen jälkeen sanomalan väistötiloille ei ole enää tarvetta eikä siis enää koululaisten kuljetukselle Hämeenkylän ja Vantaankosken välille. Ilman koululaisia 322:n matkustajamäärät ovat olleet aika vähäiset Pähkinärinteen ja Vantaankosken välillä. Kyllä se tärkein vaihtoasema junaan on kuitenkin Myyrmäki. Luhtitien jatke on suunniteltu toteutettavaksi vuonna 2021 joten sitä ennen tuota uutta runkolinjaa 300 ei kuitenkaan pystyne toteuttamaan suunnitellulle reitille.

    VastaaPoista
  8. Hsl.llän on hyvä olla myös yhteydessä Vantaan kaupunkisuunniteluun, jotta Hsl voisi ottaa huomioon koko länsi vantaan suunittelussa , minne ja milloin tulee uutta rakentamista. Hsl on heikentänyt pientalo alueiden joukkoliikenne palveluja huomattavasti , samoiten Varisto/petikon alueella. Tämä runkolinja ei ainakaan paranna Länsi vantaan nykyistä joukkolikennettä. Vihdintietä tai Hämeenlinnanväylää kulkevia runkolinjoja ei runkolinja korvaa, samoiten jos panostetaan liintyntä liikenteenseen pitäisi junan kulkea muutoinkin kuin ruuhkaikoina 10 min välein ja pidempään kuin Vantaan kaupunkikin on toivonut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme sen huomioon suunnittelussa! Vantaan kaupunki on mukana suunnitelman projekti- sekä ohjausryhmässä ja myös maankäyttötiedot ovat taustalla mukana suunnittelussa.

      Poista
  9. 322 linja pitää ehdottomasti säilyttää sellaisenaan vantaankoskelle koska se on elintärkeä bussi työpaikalleni! Bussi on muutenkin lähes aina täynnä kumpaankin suuntaan joten kulkijia sillä on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Otamme tämän huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
  10. Hämeenkylästä Helsinkiin on säilytettävä suora linja 322. Työmatkat ja koulumatkat tulevat kohtuuttoman pitkiksi vaihdolla. Lisäksi lapsiperheiden ja vanhuksien elämä hankaloituu jos joutuu vaihdoilla menemään pääkaupunkiin. Perheet joutuvat ostamaan lisäautoja jos työmatkojen pituus nousee nykyisestä. Hämeenkylästä on vain 13 km Helsinkiin joten sen pituinen matka pitäisi sujua aika nopeasti julkisilla. Nykyiset Hämeenkylän suorat linjat Helsinkiin ovat hyvät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Arja ja kiitos kommentistasi! Otamme sen huomioon jatkosuunnittelussa!

      Poista
  11. Linjastosuunnitelma vaikuttaa suht järkevälle. Tosin en ymmärrä miksi lähes kaikkialle mihin nyt pääsee yhdellä bussilla, pitäisi jatkossa tehdä yksi vaihto. Esimerkiksi uudessa linjastossa Pähkinärinteestä Martinlaaksoon päästäkseen on tehtävä yksi vaihto Myyrmäessä, mikä on mielestäni huono, koska linja 571 on nykyisellään suht nopea yhteys Martinlaakson ja Pähkinärinteen välillä. Jos runkolinjalta 300 vaihtaa junaan Myyrmäessä ja käy pahimmillaan niin että joutuu odottamaan 10 minuutta seuraavaa junaa, olsi siinä ajassa jo ollut linjalla 571 perillä ja mikä parasta ilman vaihtoa.

    Myös päästääkseen Pähkinärinteestä Jumboon pitää tehdä vaihto Myyrmäessä, jos linja 571 päättyy Myyrmäkeen. Olen töissä Pähkinärinteen alueella ja koska asun Itä-Vantaalla, asioin paljon Jumbossa ja Tammistossa. Linja 571 nykyisellään tarjoaa hyvät yhteydet Pähkinärinteestä Jumbon alueelle. Ja minua ei haitaa vaikka linjalla 571 Pähkinärinteestä Jumboon kestäisi hieman kauemmin kuin vaihtamalla Myyrmäessä linjoille 572 ja 574, koska voin käyttää pidemmän ajan tehokkaasti ottamalla päikkärit.

    Mutta jos linja 571 päättyy Myyrmäkeen, voisiko linjalla 571 olla ruuhka-aikaan A-vuoro ja se voisi käyttää päätepysäkkinä vaikka nykyistä 311 linjan päätepysäkkiä ja ajaa suoraan Vihdintietä Rajatorpantien risteykseen kiertämättä Pähkinärinteentien kautta ja siitä jatkaa Myyrmäkeen. Vihdintien pysäkit palvelevat Pähkinärinnettä melko hyvin ja matka-aika nykyisestä saattaisi hieman nopeutua.

    Runkolinjan 300 ollessa ainut yhteys Pähkinärinteestä Myyrmäkeen on hyvä asia, niin silloin linja on molempiin suuntiin kannattava ja kävijöitä riittää.

    Runkolinjoilla 300 ja 400 on mielestäni liikaa päällekkäisyyttä. Voisiko linja 400 ajaa suoremmin eli Vaskivuorentietä loppuunasti Raappavuorentien risteykseen ja siitä Martinlaaksontien risteykseen. Vaskivuoren lukioon yhteydet eivät huononisi merkittävästi, sillä Raappavuorentien pysäkeiltä Pyörrekuja on kävellen vain noin 550m lukiolle.

    Vantaankoskella linjaa 400 voisi jatkaa kulkemaan Martinkyläntietä esimerkiksi nykyisen linjan 311 päätepysäkille asti, jolloin Variston työmatkayhteydet säilyisivät hyvinä ja ilman vaihtoa. Jos linja 400 päättyy Vantaankoskelle, olettaisin että 10 minuutin vuorovälillä aamuruuhkassa Elielinaukiolta tultaessa, joka vuorolle ei riitä riittävästi kävijöitä kehäradan takia. Voi toki olla että olen väärässäkin, mutta olisi hyvä että myös linja 400 olisi kannatava molempiin suuntiin läpi päivän.

    VastaaPoista
  12. Yhteys Vihdintien kautta Järvenperään katoaa kokonaan linja 321 poistuessa!

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.