tiistai 16. lokakuuta 2018

Ylästön joukkoliikenne

Jatketaan asuinalueiden postaussarjaa. Tällä kertaa vuorossa on Ylästö. Ylästön joukkoliikennepalvelu perustuu tällä hetkellä kahdelle Helsingin suunnan seutulinjalle 415 ja 614 sekä kahdelle poikittaiselle yhteydelle 571 ja 573, joista jälkimmäinen liikennöi vain ruuhka-aikaan. Tässä linjastosuunnitelmassa keskitytään erityisesti Ylästön yhteyksiin Länsi-Vantaan suuntaan.

Linjastosuunnitelmatyön tausta-aineistoksi kerättävään liikkumiskyselyyn on saatu ihan kivasti vastauksia myös Ylästöstä. Tämän hetkisten tulosten perusteella Ylästön alueelta toivotaan, että joukkoliikennettä kehitettäisiin erityisesti vuorovälien ja vaihtojen toimivuuden näkökulmasta. Myös joukkoliikenteen nopeutta toivotaan kehitettävän.


Mitä joukkoliikenteen yhteysvälejä tulisi sinun mielestäsi kehittää Ylästön alueella? Millainen olisi sinun mielestäsi houkutteleva liityntäliikenteen vuoroväli?

67 kommenttia:

  1. 571 on ehdottomasti se linja, mitä voisi jotenkin vahvistaa. 571 tarjoaa todella paljon yhteyksiä ei vain lännessä, vaan myös Itä- ja Keski-Vantaalla. Itse toivoisin vuorovälin parantamista ja linjan nopeuttamista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme tämän huomioon suunnittelussa!

      Poista
  2. Käsittääkseni koululaislinja 573 lakkautetaan ensi kevään jälkeen kun Vantaankosken koulu lopettaa toimintansa jolloin Ylästöstä ei ole enää tarvetta kuljettaa koululaisia Vantaankoskelle. Mielestäni 571 on hyvä nykyisellään. Se tarjoaa monipuolisia yhteyksiä Idän ja Lännen välillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Linja 573 on tosiaan lopettamassa liikenteen kun ylästöläiset oppilaat saavat omat lähikoulun ja kulku Vantaankoskelle loppuu. Otamme kommenttisi huomioon suunnittelussa.

      Poista
  3. 571 tulisi kulkea niin taajaan, ettei aikataulua juuri tarvisi katsoa. Linja toimii hyvin laajojen palveluiden saavuttamiseen pitkin vantaata poikkittaislinjana(mm molemmat vantaan jäähallit) sekä syöttöliikenteenä kehäradalle. Aikataulussa tulisi huomioida myös synkronointi junien kanssa esim martinlaakson aseman pysäkillä. 415 ei myöskään tule unohtaa. Se on ainoa myöhään/öisin kulkeva linja sekä ainoa suora yhteys lentokentälle. Tällä saavutetaan myös meilahti-töölö-akseli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentistasi! Linjan 571 tihentämistä on Ylästössä toivottu paljon, mutta resurssien puitteissa se ei ole mahdollista ilman että jostain muualta palvelua vähennetään. Yksi esille nousseista ajatuksista on ollut että linjan 415 lähdöt siirretään linjalle 571, jolloin poikittaisia yhteyksiä pystyttäisiin tihentämään. Linjaa 415N voitaisiin kuitenkin ajaa hiljaisina aikoina iltaisin ja öisin.

      Poista
  4. "Ennen vanhaan" alueelta kulki kolme linjaa, 51, 55 ja 57, Länsi-Vantaalle ja näin ollen vuoroväli esim. Martinlaaksoon oli huimasti tiuhempi. Toivoisin, että linjan 571 vuoroväliä tiheennettäisiin, eikä vain ruuhka-aikoina.
    Toinen asia, mihin toivoisin muutosta on linjan 571 reitti. Se kiertää kaikki lenkit ja on hyvin hidas. Olisikohan mahdollista saada suorempia "pikavuoroja" jotka oikaisisivat esim. Pakkalan lenkin itään päin ja lännessä menisivät suorempaa asemalta asemalle?
    Mukava huomata, että muutoksia ollaan tekemässä ja meitä käyttäjiä tahdotaan kuulla ☺

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Vuorovälin tihentämisestä kommentoimmekin jo ylemmässä vastauksessa. Linjan 571 nopeuttamiselle aiheuttaa haasteita se että linjan hyvin keskeinen palvelualue on Helsingin pitäjän kirkonkylässä sijaitsevat ruotsinkieliset koulut joihin kulkee oppilaita koko Vantaan alueelta. Tämä käytännössä pakottaa linjan reitin kulkemaan tätä hieman hitaampaa reittiä pitkin. Lisäksi linja tarjoaa yhteyksiä Jumbon alueelle Länsi-Vantaalta. Linja myös toimii Vantaanlaakson liityntälinjana Martinlaaksoon.

      Poista
  5. Lisää tiheyttä sekä linjoille Vantaan keskukseen Tikkurilaan, jossa koulut ja harrastukset että Martinlaaksoon, josta juna kouluihin ja harrastuksiin Helsingissä. Nyt 15 min matka Tikkurilasta voi viedä bussilla helposti 45 minuuttia ja lisäksi puolen tunnin vuoroväli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme tämän huomioon suunnittelussa! Miten sinun mielestäsi toimisi sellainen ratkaisu että linjan 415 reitti siirrettäisiin pois Ylästöstä ja linjan 571 vuoroväli tihennettäisiin nykyistä paremmaksi, esimerkiksi 10 minuutin vuorovälille ruuhka-aikoina?

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Tämä vaikeuttaisi Aviapoilkseen ja Lentoasemalle, ellei tietysti jos linja 614 kiertäisi Jumbon/flamingon - Aviapoliksen aseman- Pakkalan kautta Ylästöön.

      Poista
  6. Linja 573 voisi säilyttää ruuhka-aika linjana liityntä yhteys säilyisi Vantaankoskelle. Linja 573 voisi mennä Kartanokosken ja Tammiston kautta Tikkurilaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, otamme tämän huomioon suunnittelussa!

      Poista
    2. Kartanokosken ja Tammiston asukkaat ovat toivoneet suoraa yhteyttä Myyrmäkeen ja Tikkurilaan!!! Tämä ratkaisisi asian.

      Poista
    3. Hei! Mitä reittiä linjan tulisi mielestäsi liikennöidä?

      Poista
    4. Myyrmäessä ei ole tuota terminaalissa tuskin tilaa olisi ellei linja 311a tai 573 yhdistetä. Vantaankoski tai martinlaakso tai Myyrmäki - Ylästö-Kartanonkoski-(joukkoliikennekatua)Tammisto (Tammistonkatu- Tammiston kauppatie - Ylästöntie-) Helsingin pitäjän kirkonkylä - Viertola - Tikkurila. Arkisin kulkemaan ainakin, miksei tietysti viikoloppuisikin Tammiston kauppoille hyvä joukkoliikenneyhteys. Yks vaihtoehto olisi, myös että linja 571 kulkisi tätä ehdottamaani reittiä ja Ruuhka-aikana linja 311a menisi nykyistä reittiä.

      Poista
    5. Hei, kiitos ehdotuksista! Tarkastelemme näitä jatkosuunnittelussa!

      Poista
  7. Voi apua, ei missään tapauksessa saa lopettaa linjaa 415! Siis ehdottomasti ei, jo pelkkä ajatus kauhistuttaa. 415 on selvästi nopein ja näppärin yhteys Ylästöstä Helsingin keskustaan ja myös ainoa suora yhteys lentokentälle ja Mannerheimintien varteen. Se on kerta kaikkiaan aivan välttämätön ylästöläisille, jotta täältä voi kulkea julkisilla töissä esimerkiksi Helsingin (läntisessä) kantakaupungissa sekä lentokentällä. Linja 571 ei voi mitenkään korvata sitä, ei missään tapauksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katja! Kiitos kommentistasi, otamme tämän huomioon suunnittelussa!

      Poista
    2. Samaa mieltä, 415 ehdottoman tärkeä!

      Poista
    3. Hei. Ehdottomasti 415 tulisi säilyttää!

      Poista
    4. Ilman 415 en pääsisi töihin juurikin Meilahteen. Ei saa lopettaa missään tapauksessa. 614 ei palvele tässä tapauksessa sillä esimerkiksi iltavuorot päättyvät 22.00 jolloin kulkee vähemmän busseja. Jos joutuisi vaihtamaan muuttuisi työmatka liian pitkäksi ajallisesti

      Poista
  8. 415 ehdottomasti säilytettävä Ylästöläistenkin ulottuvilla ja mieluummin vuorovälit nykyistä lyhyemmiksi! Vuorotyöläisenä nykyisten aikataulujenkin kanssa päivät venyy. 415 ehdoton linja Ylästöstä läntiseen Helsinkiin ja Meilahden suuntaan liikkuessa. Tälläkin hetkellä läntiseen Helsinkiin huonommat yhteydet kuin Mäkelänkadun suuntaan (614). Mahdolliset bussin vaihdot ja pitkät vuorovälit lisäävät varmasti yksityisautoilun kiinnostavuutta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Entäpä jos 415:n lakkautuksella saataisiin 571:lle tiheämpi 10 minuutin vuoroväli ruuhka-aikaan ja toimiva vaihtoyhteys linjalle 431 Vantaanlaaksontien yhteiseltä pysäkiltä? Kenties myös tällöin 431:lle saisi päivä ja iltaliikenteeseenkin 30 minuutin vuorovälin jolloin linjoilla 431/571 olisi yhteinen 30 minuutin vuoroväli ruuhka-aikojen ulkopuolella. Tällöin pitäisi aikataulut suunnitella siten, että vaihto linjojen välillä onnistuu nopeasti ja helposti.

      Poista
    2. Eikö HSL aikonut perustaa runkolinjat hämeenlinnanväylälle pohjautuen 411:een ja 421:een? Parempihan olisi varmaan luoda helppo vaihtoyhteys 571:n ja 421:n runkolinjan välillä. Toki olisi parempi jos 415 voisi vain jäädä nykyiselleen mutta uhrauksia näköjään pitää tehdä jos 571:stä halutaan parantaa

      Poista
    3. Jos 415 lakkautetaan ja 571 reitti pysyy samana, niin joiltakin Ylästöntien pysäkeiltä pääsee enää vain bussiin 614. Tämä koskee etenkin pohjois-Ylästössä asuvia.

      Poista
    4. Hei! Kiitos hyvistä kommenteista ja keskustelusta! Linjan 415 resursseilla pystyttäisiin tosiaan tihentämään poikittaisliikennettä sekä järjestämään vaihtoyhteydet Hämeenlinnanväylän runkolinjalle, mutta tämä lisäisi osalle matkustajista yhden vaihdon matkalle. Toisaalta esimerkiksi juuri vuorotyötä tekeville tiheämmät vuorovälit voisivat tarjota paremmat liikkumismahdollisuudet kuin nykyinen linjan 415 tunnin vuoroväli hiljaiseen aikaan.

      Poista
    5. Jos linjaa 571 ollaan tihentämässä , niin miksei linjasta 571 tehdä runkolinjaa.

      Poista
  9. Minusta 571+vaihtoyhteys ei mitenkään voi korvata linjaa 415. Vaihtoyhteys hidastaa aina väistämättä liikkumista, joka on jo nykyisellään Ylästöstä Helsinkiin niin hankalaa, että harmillisen moni suosii yksityisautoilua.

    Linja 571 on myös niin pitkä, että se on valitettavan usein ruuhka-aikaan myöhässä aikataulustaan, mikä vaikeuttaa vaihtamista. Ylipäänsä näin pitkän linjan käyttäminen keskeisenä syöttöliikenneyhteytenä ei tunnu kestävältä ratkaisulta.

    Ja tosiaan ylästöläisten kannalta 571:n ongelma on jo nykyäänkin se, että se ei tavoita osaa Pohjois-Ylästöstä, koska se ei enää kulje Peltovuorentien, Pukkivuorentien ja Vanhatien pysäkkien kautta. Sen sijaan 415 kulkee - niin kuin järkevää onkin! - näiden pysäkkien kautta, joten jos se lakkautettaisiin, osassa Pohjois-Ylästöä julkisen liikenteen yhteydet heikkenisivät aivan merkittävästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Mika! Kiitos kommentistasi, otamme tämän huomioon suunnittelussa!

      Poista
  10. 415 ja 614 tosiaan aivan välttämättömiä linjoja. Ne pitäisi kuitenkin laittaa kulkemaan niin, että eivät ohita samaan suuntaan mennessään yhtaikaa Ylästöä. Näin esim. Jumboon asioille menevillä olisi tiheämpi vuoroväli.

    VastaaPoista
  11. Hei, linjan 415 lopettaminen tekisi työmatkailun Ylästöstä Meilahteen pienlapsiperheelle suorastaan mahdottomaksi ilman omaa autoa. Matka-aika on tällä hetkellä kohtuullinen 30-40 min riippuen liikenteestä. Ehdotettu 415:n typistäminen junan syöttöliikenteeksi pakottaisi kahteen vaihtoon (juna Pasilaan), mikä nostaisi matka-ajan 14 km matkalla yli tuntiin vaikka vuoroväli olisi kuinka tiheä tahansa. Kuinka silloin viedään lapsi päivähoitoon (aukeaa klo 7), kun töissä pitäisi olla viimeistään klo 8? Vaihto Hämeenlinnanväylällä toiseen Mannerheimintielle päätyvään bussiin lisää sekin tuntuvasti matka-aikaa.

    Jos 415:sta halutaan karsia vuoroja, voisiko se kuitenkin liikennöidä Ylästöstä ilman vaihtoja Mannerheimintielle työmatkavuorot (n. klo 6-9 ja 15-18)? Ne nimittäin näyttävät täyttävän 415:sta kiitettävästi jo nykyisellään. Ylästöön on rakenteilla tuntuvasti uusia asuntoja lähitulevaisuudessa ...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Vaihtoyhteydet olisi tarkoitus järjestää Ylästöstä myös Hämeenlinnanväylän runkolinjalle, jolloin kahdelta vaihdolta vältyttäisiin esimerkiksi Meilahteen suuntautuvilla matkoilla. Otamme kommenttisi huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
  12. Hei! Kiitos mahdollisuudesta kommentoida suunnitelmia! Linjaa 415 ei meidän perheemme mielestä saa lopettaa. Se on tällä hetkellä nopein ja helpoin tapa päästä Helsingin keskustaan eikä vaihdolliset yhteydet ole matkustajan näkökulmasta houkuttelevia, vaan ohjaavat enemmän yksityisautoiluun. 415 on myös ainut järkevä tapa päästä lentokentälle, joka on käsittääkseni usean Ylästöläisen työpaikka. Jos 415:n vuoroväli olisi lyhyempi, niin se palvelisi paremmin työmatkaliikennettä niin lentokentälle kuin Helsingin keskustaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Linjan 415 vuorovälin tihentäminen ei valitettavasti tule nykyisillä resursseilla kyseeseen, mutta syöttöyhteyttä Martinlaakson ja Lentoaseman suuntaan olisi mahdollista kehittää mikäli linjan 415 tarjontaa olisi mahdollista vähentää.

      Poista
  13. 415 on aivan välttämätön! Jos se lopetetaan, on Ylästöntien pohjoispuolelta pakko mennä Helsinkiin omalla autolla.

    VastaaPoista
  14. Samaa mieltä, 415 ei saa lopettaa, Helsingin keskustaan on päästävä ilman vaihtoja. Kaksi eri linjaa 614 ja 415 ovat välttämättömät. Ilman suoria linjoja henkilöautojen käyttö lisääntyy entisestään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Linja 614 ei kuulu tähän suunnitelmaan joten se olisi jäämässä palvelmaan Ylästön alueen yhteyksiä Helsingin keskustaan.

      Poista
  15. 415 ja 614 tärkeitä bussilinjoja perheellemme ja käytössä joka päivä!!! Työmatkat sujuu 415:lla kätevästi. Ei saa lopettaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Linja 614 ei kuulu tähän suunnitelmaan joten se olisi jäämässä palvelmaan Ylästön alueen yhteyksiä Helsingin keskustaan.

      Poista
  16. En ymmärrä miksi linja 415 pitäisi lakkauttaa jotta linjaa 571 saataisiin tihennettyä koska nämä linjat kuitenkin palvelevat eri suuntaan meneviä matkustajia. Linja 415 on tällä hetkellä nopea ja erinomainen mm.Meilahteen menijöille jossa varmasti moni Ylästössä asuva on töissä tai muuten tarvitsee sinne suuntaan matkustaa. Yksityisautoiluun ei varmastikaan ole kaikilla mahdollisuutta ja siihenkö tässä uudistuksessa nyt tähdätään? Tai sitten hankaloitetaan matkustamista tekemällä linjat moneen vaihtoon perustuviksi, jotka lisäävät matka-aikaa ja vähentävät matkustusmukavuutta. Linjaa 415 ei saa missään nimessä lakkauttaa!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Linjan 415 resursseilla olisi mahdollista järjestää nykyistä tiheämät yhteydet Myyrmäkeen, Martinlaaksoon, Lentoasemalle ja Tikkurilaan. Samalla vaihtomahdollisuudet kehittyisivät junaliikenteeseen sekä Hämeenlinnanväylän runkolinjalle. Otamme kommenttisi huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
  17. Vanhempani asuvat pohjois ylästössä ja käyttävät vielä julkisisa mutta olen huomannut että heillä alkaa kulkeminen olemaan jo vähän hankalaa ja jos heidän pitää mennä esim Myyrmäkeen niin heillä on todella pitkä kävelymatka esim ollaksentien bussipysäkeille. Eikö 571 voisi välillä kulkea suoraan ylästöntietä (entisen 55/57 reittiä) Pukkivuorentienpysäkin kautta ja välillä kiertää esim eteläylästön kautta? Jos haluatte nopeuttaa liikennettä niin bussi voisi kulkea välillä suoraan ylästöntietä eikä kiertää koko ylästö joka vuorolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anette! Kiitos kommentistasi! Koko Ylästön alueen tasapuolinen palvelu joukkoliikenteellä on tosiaan haastavaa alueen rakenteesta johtuen. Otamme kommenttisi huomioon jatkosuunnittelussa!

      Poista
  18. 415 toimii parhaiten kun työmatka on Espooseen nihtisiltaan, vaihto 280 Töölössä. Kaikki muut vaihtoehdot tuo matka-aikaa sikana lisää eikä kahden kulkuneuvon vaihtoehtoja ole muita. Erittäin tärkeä linja minulle, ainoa toinen vaihtoehto on ostaa auto :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Hanna! Kiitos kommentiasti, otamme tämän huomioon jatkosuunnittelussa!

      Poista
  19. Toivoisin linjan 614 nopeuttamista Ylästöstä Helsingin keskustaan. Eikö esim. kerran tunnissa ruuhka-aikoina voisi kulkea karsittu linja ”614K” tms., joka kulkisi suorinta reittiä Ylästöstä Tuusulantielle kiertämättä Pakkalan, Kartanonkosken ja Tammiston lenkkiä. Nykyisin tätä samaa reittiä kulkee kuitenkin myös linja 615, joten tästä tuskin hirveää haittaa aiheutuisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Marjo! Kiitos kommentiasti, otamme tämän huomioon jatkosuunnittelussa! Tässä suunnitelmassa kuitenkin keskitymme pääasiassa Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän linjoihin, joten linjalle 614 ei ole suunnitteilla muutoksia tällä hetkellä.

      Poista
  20. Sekä 573 että 415 ovat nopeimpia vaihtoehtoja päästä Ylästöstä junaradan varteen Itä-Vantaalle matkustettaessa. Myös lentokentälle mennessä joutuisi vaihtamaan kulkuvälinettä. Linjojen lakkautus ei kuulosta kovinkaan yksityisautoilua vähentävältä ratkaisulta Ylästöläisille.Toki 571 vie Tikkurilaan tai Martinlaaksoon radan varteen, mutta julkisilla matkustamiseen käytetty aika lisääntyy aika lailla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Linjaa 415 korvaava linja on rakennemallissa esitetty kulkevan Lentoasemalle, jolloin Ylästön nykyiset yhteydet Lentoaseman suuntaan parantuisivat.

      Poista
  21. Missään nimessä 415 ei saa lopettaa. Sen varassa on minunkin työmatkailu Meilahteen. Sen sijaan olis parempi jos 415 kiertäisi puu-Ylästön kautta. Vaihtobussit ja pysäkeillä odottelu ei houkuttele varsinkaan pakkasilla

    VastaaPoista
  22. 415 on ehdoton ja nopein linja Ylästöstä keskustaan! Sen lakkauttaminen lisäisi yksityisautoilua huomattavasti! Ei missään nimessä voi lakkauttaa tätä suoraa yhteyttä Meilahden kautta keskustaan!

    VastaaPoista
  23. 415 ja 614 linjoja ei saa ainakaan poistaa tai edes huonontaa! Monet menee töihin esim Meilahteen minne ei pääse muulla kuin 415:lla ja vaihtoehto ei ole edes oma auto kun sinne ei mahdu auto edes parkkiin. Se ois työpaikan vaihto ennemmin �� Ja ylimääräset vaihdot ovat täysin kuraa kun on muutenkin stressiä nii sitä ei haluaisi lisätä sillä että ehtiikö esim. Vaihtaa kulkuneuvoa. Suorat linjat ovat paremmat! Toinen iso työpaikka on lentokenttä joten ei sitäkään voi heikentää.

    VastaaPoista
  24. Toivoisin, että linja 571 kulkisi Martinkyläntien kautta Martinlaakson asemalle koska työpaikkani sijaitsee voimalan läheisyydessä. Tiedän myös, että täältä Ylästön suunnalta olisi myös muita tulijoita samaan osoitteeseen. Nykyisin työmatkat taittuvat autoillen, vaikka matka onkin lyhyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi! Ehdottamasi reitti pidentäisi hieman matka-aikaa Martinlaakson asemalle mutta toisaalta lyhentäisi sitä Vantaankoskelle. Otamme palautteesi huomioon jatkosuunnittelussa!

      Poista
  25. 415 ei missään nimessä saa lopettaa. Itse olen satunnaisesti töissä kaaressa, ja 415 vie minut sinne nopeasti ja helposti. Jos linja lakkautettaisiin kävisi matkanteko sinne tuplasti hankalemmaksi ja pidemmäksi. Lisäksi se on ainoa yöbussi Ylästöön, puhumattakaan siitä kuinka nopeasti se vie ylästöläiset (ja muutkin) Helsingin keskustaan. Ei siis missään nimessä!

    VastaaPoista
  26. Kuljen Meilahteen joka arkipäivä ja 415 on aivan ehdoton linja. Sillä menee n. 45 min. Jos joutuu matkustamaan yhdellä vaihdolla, matka-aika pitenee vähintään tuntiin, mikäli vaihto osuu juuri nappiin. Yleensä ei ja matkaa saa tehdä reilusti yli tunnin, koska vaihtopysäkillä seisoskeluun menee aikaa. En jaksa uskoa että 571 vuorojen tihentäminen parantaisi tilannetta, vaihto vie aina ylimääräistä aikaa. Jos 415 lopetettaisiin, uskon että moni siirtyisi oman auton käyttöön ainakin osittain. Ylästöstä julkisilla kulkemista sujuvoittaa eikä hankaloittaa lopettamalla toimivia linjoja.

    VastaaPoista
  27. Suora yhteys Ylästöstä Mannerheimintietä keskustaan on ehdottomasti säilytettävä. Kaikki vaihtoyhteydet ovat selvä huononnus nykyiseen verrattuna.

    VastaaPoista
  28. Ei saa lakkauttaa/muuttaa tärkeitä ja ahkerasti käytössä olevia linjona 415 ja 614! 415 matkan varrella on paljon työpaikkoja yms. Ja kentältä liikkuu työväkeä Aviapoliksen sisälläkin, älkää heitäkään unohtako! Nämä muutokset kannustavat kyllä yksityisautoiluun :( Kentän läheisyydessä on Tikkurilantiellä useampikin eri varasto, ja niissä on todella surkeat yhteydet etenkin illalla ja viikonloppuisin yhtään mihinkään.

    VastaaPoista
  29. 415 ei saa lopettaa.Työmatka Mannerheimintien lähellä oleviin työpaikkoihin pitenee helposti 15-20 minuuttia! Suunnitellut vaihtoyhteyset Kivistön 431 ja runkolinjan 400 pysäkit eivät ole edes samalla pysäkillä. Ylästöläisille jää vain vaihtoyhteys Kivistön bussiin 431! Kuka lähtee vaihtamaan Martilaaksoon runkolinjalle 400 koska aikaa kuluu Martinlaakson lenkillä. Ainakin ruuhka-aikoina 6-9 ja 15-17 415 on säilytettävä.

    VastaaPoista
  30. 415 säilytettävä!Ylimääräisiä bussin vaihtoja vaan turhaan! Yöbussina ihan ehdoton ja lentokentältä pääsee myös myöhemmin pois ja päin vastoin.Nopein reitti Mannerheimin alkupäähän esim Tilkka! Ja miksi Kivistöön on lisätty erilaisia bussi vuoroja vaikka junakin menee?

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.