torstai 8. marraskuuta 2018

Askiston joukkoliikenne

Asuinalueiden postaussarja rantautuu seuraavaksi Askistoon. Askiston aluetta palvelevat tällä hetkellä linjat 332 ja 335(B), Vihdintiellä linja 345 sekä Kehä III:n pysäkeillä linjat 436, 437 ja 566. Alueelta on tällä hetkellä yhteys Helsingin keskustan, Kehäradan ja Espoon keskuksen suuntiin.

Linjastosuunnitelman tausta-aineistoksi HSL kartoitti liikkumiskyselyllä asukkaiden liikkumistottumuksia. Askistosta saatiin kyselyyn mukavasti vastauksia. Vastausten perusteella Askistosta toivotaan sujuvia vaihtoyhteyksiä, tiheämpiä vuorovälejä, laajempia liikennöintiaikoja ja nopeampaa liikennöintiä. Nykyinen seutulinja Elielinaukiolle koetaan hitaana ja yhteyksiä Vantaankosken asemalle toivotaan kehitettävän.


Miten Askiston joukkoliikenneyhteyksiä tulisi sinun mielestäsi kehittää? Mitkä ovat ne keskeisimmät yhteysvälit (mistä mihin), joita suunnitelmassa tulisi kehittää?

13 kommenttia:

  1. Oikeasti en jaksa uskoa, että ainutkaan joka matkaa keskustaan haluaa pois linjat 332 ja erityisesti 345.

    Mutta kun ne viedään, kuten Espoossa, liityntäasema tulisi olla Vantaankoski, ei Myyrmäki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi! Otamme sen huomioon jatkosuunnittelussa.

      Poista
    2. Liityntäaseman osalta olen sikäli eri mieltä että monella matkustustarve suuntautuu ennemmin Myyrmäkeen tai Martinlaaksoon kuin Vantaankoskelle. Paras vaihtoehto olisi toki että bussi kulkisi Vantaankosken kautta Myyrmäkeen (ongelmana Myyrmäessä taitaa tosin olla myös bussiterminaalin rajallinen koko).

      Poista
  2. Matka Askistosta Helsingin keskustaan on todella hidas 332 bussilla. 1h 15min suuntaansa, koska bussi kiertää kaikki mahdolliset paikat. Keskustassa töissä käyvälle työmatkat ovat kohtuuttomasti aikaa vieviä.
    Ilman näitä kahta bussia 332 ja 335 Askistossa on mahdotonta asua ilman autoa, jos näitä kahta huonosti liikennöivää bussia ruvetaan vielä tästä hounontamaan.
    Päivällä 1h välein kulkevat bussit kulkevat aivan liian harvoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa 332:n ajoaika Elieliltä Askistoon on ruuhka-aikaan n.60 min ja muina aikoina n.50 min. Se Variston ja Vapaalan kautta kiertäminen ei välttämättä ruuhka-aikaan lisää matka-aikaa merkittävästi, koska Vihdintiellä liikenne jonoutuu usein pahoin juuri Hämeenkylän ja Rajatorpan välillä. Aikoinaanhan oli Askistosta suora ruuhkalinja 364 Vihdintietä Keskustaan, mutta ei sekään kovin nopea ollut johtuen juurikin Vihdintien ruuhkaisuudesta. Senkin matka-aika oli usein n.50 min.
      335/B:n voisi jatkossa laittaa kulkemaan Vantaankosken aseman kautta jolloin siinä voisi vaihtaa junaan. Nyt vaihto onnistuu vasta Martinlaaksossa.

      Poista
    2. Hei! Kiitos paljon kommenteista! Pyrimme suunnitelmassa parantamaan Askiston yhteyksiä erityisesti Kehäradalle.

      Poista
  3. Olisi todella tärkeää, että tuon 335 tai vastaavan Askiston linjan yhteys kehäradalle olisi mahdollisimman nopea, siis nimen omaan sellainen, joka menee ihan suoraa reittiä Vantaankoskelle kirtelemättä muita asuinalueita välissä ja vasta sitä kautta Myyrmäkeen. Muutoin matka-aika töissäkäyntiin on liian pitkä.

    Yhteys Myyrmäkeen tarvitaan kyllä, mutta menemällä sinne Vantaankosken kautta sen voisi hoitaa järkevästi. Myyrmäki vaihtopisteenä esim. Vihdintien kautta kulkevalla linjalla on töissä käymiseen aivan yksiselitteisesti ihan liian hidas, sellaisesta linjasta tulisi käytännössä täysin käyttökelvoton töissä kulkemiseen. Ja toki myös sen 335:n vuoroväli erityisesti päivällä on ihan liian harva, sitä täytyy pystyä tihentämään sen liikennöintiä.

    Ja viitaten tuohon Akin vastaukseen, linjan 364 poistumisen jälkeen Askistosta ei ole ollut työssäkäyntiin käyttökelpoista suoraa linjaa. Käytin sitä aikanaan ja sen loputtua olen kerran tai kaksi joutunut käyttämään 332:sta enkä sitä halua ikinä käyttää sen hitauden takia. Koskaan Vihdintie ei ole lähellekään niin hidas, että se serpentiirireittiä Varistossa ja Vapaalassa pikkukatuja rullaava 332 olisi lähellekään nopeampi tai edes lähes yhtä nopea. Päin vastoin, sen matka-aika on niin hidas, ettei sillä tee mitään sillä linjalla kuljettaessa Helsingin keskustan suuntaan. Tuollainen 15 minuuttia ylimääräistä suuntaansa on päivässä jo puoli tuntia ja vuodessa hirvittävä määrä täysin hukkaan heitettyä aikaa maisemareittiä kulkevassa bussissa istumiseen.

    VastaaPoista
  4. Suunnitelmassa ei ole suoraa vaihtoa Askistosta uudelle runkolinjalle 300 kuin ehkä myyrmäessä? Ilmeisesti pitää kävellä hämeenkylästä pähkinärinteeseen, jos haluaa uudella bssilla ja bussilla 300 meilahteen.
    Nyt sinne on suora yhteys. Koulumatka teinille tulee melkoisen hankalaksi.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. en ole blogggaaja mutta yritetään näin. kysymys koskee Askiston ainaista unohtamista tietääkseni se kuuluu kuitenkin Vantaaseen ja siellä on paljon hyviä veronmaksajia. tiedän että monet vanhemmat ihmiset käyvät kaupassa Hämeenkylän K-marketissa. itse asun Pähkinärinteessä ja lasteni perheet asuvat Askistossa. täältä oli ennen hyvä yhteys Askistoon mutta se jostain syystä poistettiin. nytkin täältä on lähes mahdotonta päästä julkisilla Askistoon, tiedän Myyrmäen kautta mutta matka kestää melkein tunnin, kävelee nopeammin. toivoisin kovasti että joku bussi koukkaisi Hämeenkylän ja Pähkinärinteen kautta sillä meillä on paljon ystäviä ja sukulaisia Askistossa. Juha Heikkilä Pähkinärinne.

    VastaaPoista
  7. Askistoon ovat muuttaneet monet perheet suoran Vihdintien kulkuyhteyden takia suoraan Helsingin keskustaan.Reitin varella sijaitsee Meilahden erikoissairaanhoidon kampusalue .Peijashan on vain kapean erikoissairaanhoidon sairaala ja syöpäsairaat, riskisynnyttäjät,vakavat lastensairaudet mm. hoidetaan alueella.Peijaksesta lähetetään potilaat saamaan ko.sairaaloihin hoitoa.Sen lisäksi siellä TYÖSKENTELEVÄT monia ko.alojen työntekijöitä.HSL kun on niin luvannut hoitaa joustavat liikennejärjestelyt ja AIKATAULUT junaradan varrelta ympäri Länsi - Vantaata bussien liityntänä.Vuorotyöntekijät joutuvat työskentelemään myös viikonloppuisin ja pääsemään töihin inhimillisiin työvuoroaikoihin käyttämätt 1,5 tuntia suuntaansa ja 2-tuntia pahimmillaan takasin.Aikaisemmassa kyselyss ja tiedotustilaiduudessa HSL edustajat ilmoittivat, etteivät bussivuorot voi kulkea iltaisin ja öisin useasti.Tiedoksi, että jo nyt henkilökunta joutuu soittelemaan työmatkoilta,että junat eivät toimi (vaihdevika )ja tulevat myöhässä töihin. Myöhästelyt aiheuttavat esimiehiltä puhutteluja ,koska sähköinen työaikaseuranta ei tunne joustoja työajoissa.Näyttää myös olevan hakusessa Rinnekodin työntekijöiden ja asukkaiden kulkeminen .Monet asukkaat käyvät päivittäin töissä Vihdintien varella.Osaavat käyttää yhtä bussilinjaa pääteasemalta pääteasemalle ilman vaihtoja.
    Työmatkan tietoinen pidentyminen julkisten liikennesuunnitelmien takia ,tekee minusta pysyvän oman auton käyttäjän.
    Sairaanhoitaja, Virve Javanainen. 54-vuotta Askistossa asunut.

    VastaaPoista
  8. Missähän tämän suunnitelman järki mahtaa olla? Asun Askistossa ja käyn töissä Ruskeasuolla ja Metsälässä. Tällä hetkellä työmatkoihin menee päivästä riippuen yhteensä 2-3h, enkä edes halua kuvitella kuinka kauan työmatkani kestäisi jos joudun kiertämään Martinlaakson/Myyrmäen kautta päästäkseni töihin. Tietenkin kaikkineen vaihtoineen ja odotusaikoineen. Tällä hetkellä kulkeminen on mielestäni, aikaa vievää mutta ihan toimivaa. Joka aamu ja iltapäivä bussissa on paljon ihmisiä jotka ovat töissä vihdintien ja mannerheimintien varrella. En pysty käsittämaan miksi kaikkien pitäisi mennä junalla, varsinkin kun se ei vie perille asti. Viikonloppuisin näen paljon perheitä jotka menee Helsingistä 345 Luukin ulkoilualueelle ulkoilemaan. Mietin myös Rinnekodinasukkaita jotka menevät Helsinkiin päivätoimintaan, en usko että pärjäisivät kaikkine vaihtoineen matkoista itsenäisesti. Lisäksi kaikilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta ostaa omaa autoa. Ja eikö julkisenliikenteen tarkoitus ole vähentää yksityisautoilua? Mielestäni nämä järkettömät linjasto uuditukset nimenomaan lisää sitä. Itsellänikin on todella harkinnan paikka, mikäli ehdotus menee tällaisena läpi. Arvostan vihreitä arvoja ja haluaisin käyttää julkistaliikennettä mahdollisimman paljon mutta uudistukset taitaa tehdä siitä mahdotonta.

    VastaaPoista
  9. Asun Rajatorpassa ja linja 332 on tosi tärkeä minulle työn ja harrastuksien takia. Lapsillani on harrastukset Helsingissa

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.