torstai 22. marraskuuta 2018

Myyrmäen asukastilaisuuden esitys

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman linjastoluonnosta esiteltiin eilen ensimmäisessä asukastilaisuudessa Myyrmäen kirjastossa. Paikalle oli saapunut hyvin porukkaa ja me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat haluammekin kiittää teitä kaikkia paikalle tulleita kommenteistanne ja huomioistanne linjastoluonnosta kohtaan. Tässä vaiheessa kyseessä on siis vasta linjastoluonnos, jota muokataan asukasvuorovaikutuksen päätyttyä. Luonnosta voi kommentoida sunnuntaihin 9. joulukuuta asti. Kartta linjastoluonnoksesta kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Myyrmäen tilaisuudessa toivottiin, että esitys olisi saatavilla myös täällä blogissa, joten vaikka et olisi päässyt tilaisuuteen, pääset katsomaan esityksen täältä. Suunnitelmasta järjestetään vielä kaksi asukastilaisuutta tänään 22.11. Ylästössä ja ensi viikon torstaina Kalajärvellä.

  • to 22.11.2018 klo. 18:00-19:30 Ylästön kotiseututalo, Sienestäjänkuja 5, Vantaa
  • to 29.11.2018 klo. 18:00-19:30 Kalajärven Ruskatalo, Ruskaniitty 4, Espoo

20 kommenttia:

  1. Hyvä, että tilaisuuden kalvot ovat saatavilla, kun valitettavasti tilaisuuden aika ei sopinut.

    Mutta valitettavasti HSL on näköjään unohtanut ihan kokonaan linjastosuunnitelmastaan ja kalvoistaan sen asian, mitä liikkumiskyselyssä vastanneet ovat nostaneet kolmanneksi tärkeimmäksi asiaksi eli joukkoliikenteen nopeus. Se oli kyselyssä asukkaiden nostamana melkein yhtä tärkeäksi nostettu kuin vaihtojen toimivuus.

    Missään kohdin koko suunnitelmaa ei ole taas kerran ensimmäistäkään asiaa matka-ajoista. Töissä julkisilla käyvälle ne ovat aivan ensiarvoisen tärkeä asia. Matka-ajat ovat jo nyt niin järjettömän pitkiä, että niitä pitäisi todellakin pyrkiä nopeuttamaan ja selvästi eikä niissä ole missään pidentämisen varaa yhtään. Loppujen lopuksi se on ihan sama vaikka se bussi kulkisi minuutin välein, sillä jos matka-aika on järjetön kiemurtelevan hitaan reitin takia, se yhteys on silti täysin käyttökelvoton liian pitkän matka-ajan takia. Tässäkin suunnitelmassa esim. runkolinjat on laitettu osalta matkaa surkean hitaille pikkukauduille ja toisaalta monia liityntälinjoja ei viedä suorinta reittiä lähimmälle mahdolliselle raideyhteyden tai runkoyhteyden vaihtopisteelle. Ja kaikki tuollainen vie järjettömästi matka-aikaa ja se aika on 100 % hukkaan heitettyä aikaa. Ei siellä julkisessa mitenkään kiva ole istua turhan takia ylimääräistä aikaa.

    VastaaPoista
  2. Tuossa on vähän mielestäni harhaan johtamista, Niipperissä vuorovälissä on otettu nykytila huomioon, muttei 2019 437 vuorovälilaajennusta. Myöskin 435 ja 437K menetys vain huonontavat vuoroväliä ruuhkassa Juvankartanossa.

    VastaaPoista
  3. Tapaus linjan 321 lakkauttaminen. Eli kun jatkossa tulee Rajatorpan suunnasta bussilla 565 ja vaihtaa runkolinjaan 300 Pähkinärinteessa, tarkoittaa tämä käytännössä sitä, että matka-aika pidentyy runkolinjan vuorovälin puitteissa, joistain minuuteista aina siihen täyteen vuoroväliin.

    Kun tulee runkolinjalla takaisin ja vaihtaa Pähkiksessä harvemmilla vuoroväleillä kulkevaan yhteyteen, tarkoittaa tämä jopa vaihtoyhteyden vuorovälin mittaista matka-ajan pidentymistä. Sama ilmiö tietysti muidenkin lakkautettavien linjojen käyttäjillä.

    Runkolinjan ja muiden linjojen reitti Luhtitien kautta; tämä uudistus on siis riittävä peruste raivata linja-autojen ajettava väylä läpi metsän. No viheralueille ja viheryhteyksille rakentaminen on juuri sitä, mitä Vantaa tekee... kaikista hienoista puheista ja strategioista huolimatta..

    VastaaPoista
  4. Haluaisin ottaa ainoastaan muutaman asian esille: Ensinnäkin, perustelette koko liityntälinjaideaa tiheämmillä vuoroväleillä. Tämä ei toteudu Juvankartanon alueella (joka on tullut jo edellisestä kommentistani selville). 435 ja 437K palvelun menetyksen vuoksi ruuhka-aikaan vuoroväli Juvankartanossa vain huonontuu. Vuoroväli Juvankartanosta kehäradalle on ruuhkassa vuodesta 2019 erinomainen (noin 10 minuuttia). Tätä parempaa ei HSL:n puolesta ole millään tavalla tarjottu. Myös ruuhkan ulkopuolella vuoroväli saataisiin erinomaiseksi, mikäli 437 aikataululaajennus saataisiin suunnitelmien mukaan käyttöön elokuussa 2019. Tämän vuoksi ei ole tarpeeksi painavia syitä linjan 436 katkaisemiselle tai lakkautukselle. Samalla menettäessä nopea liityntälinja 566 Espoon Keskuksen vaihtoyhteyksille (mm. Matinkylä, Kauklahti jne.) joukkoliikenne silläkin saralla heikentyy. Nämä huonot suunnitelmat aiheuttavat väkisinkin sen, että matkustajamäärät julkisilla kääntyvät laskuun ja autojen määrä työ- koulu- ja vapaa-ajan matkoilla lisääntyy, eikä se ole tulevaisuutta, ei edes nykyhetkeä vaan erittäin huono asia, joka ei tue ilmastonmuutoksen hidastamista millään tavalla. Näinollen 436 täytyy säilyttää ennallaan ja 437K ja 566 reitit täytyy säilyttää nykyisellään. Ette varmasti halua, että yksityisautoilu lisääntyy Pohjois-Espoossa ennestään? Tätä suunnitelmaa on vastustanut mm. moni poliitikko ja yli 1000 nimen adressi, joten nämä täytyy ottaa suunnittelussa huomioon. Toivon, että seuraava linjastoluonnos on paremmin suunniteltu ja viimeistelty. 431 on hyvin hämmentävä, miksi se saa jäädä ja vielä paremmalla reitillä ja lyhyemmällä vuorovälillä, vaikkei seutulinjojen säilytys tai etenkään vuorovälin tihennys pitänyt olla mahdollista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan halutaan että yksityisautoilu lisääntyy täällä. Tarkoitus on selkeästi vähentää sitä kasvukeskuksissa, ei Kehä 3:lla.

      Katso vaikka HSL:n vuoden 2030 suunnitelma. Kehitys tapahtuu kasvukeskuksissa ja kasvukeskuksissa on tällä hetkellä juna-asema. Muu liikenne näivettyy.

      Osta auto.

      Poista
    2. Kulkutarpeeni enimmäkseen. Kaivoksela - Myyrmäen asema, Kaivoksela - Elielinaukio, Elielinaukio - Kaivoksela, Myyrmäen asema - Kaivoksela.
      Hämeenlinnantien pysäkit V1613 ja V1614 eivät sovellu käytettäväksi. Pysäkeille ei ole esteetöntä kulkua, pitkä ja jyrkkä ylä-/alamäki molemmille pysäkeille. V16714 Hämeenlinnantien itäpuolella: kevyenliikenteentieltä huonopintainen pitkä nousu/lasku pysäkille/pysäkiltä. Talvella jyrkät nousut/laskut liukkaita. Kaivokselasta pysäkeille pitää kiertää laaja kortteli.

      Poista
  5. Ihan sama mitä HSL tekee. Kohta pääsee Turusta tunnissa keskustaan mutta Pohjois-Espoosta pääsee ehkä jollekkin juna-asemalle. Tämä on ihan puhtaasti Espoon kaupungin suunnitelma rakentaa väljää kaupunkia johon on mahdotonta saada toimivaa joukkoliikennettä. Menkää ihmiset ostamaan auto. Ei auta muu. Meilläkin on kaksi.

    VastaaPoista
  6. Ylästö on ollut joukkoliikenteen periferia jo pidemmän aikaa, ja tulevat muutokset vahvistavat tätä kehitystä. Mahdollisuudet päästä H.kin keskustan suuntaan, suurinpiirtein järkevässä aikataulussa, poistuvat lopullisesti uusien reittijärjetelyiden myötä. Matkan suorittaminen Ylästöstä esim. Töölön pallokentälle (noin 15 km) tulee jatkossa useamman vaihdon jälkeen kestämään noin tunnin. Ja kun vaihtoehtona on matka omalla autolla (noin 20 min), niin eidä pidä ihmetellä jos joukkoliikennne ei edelleenkään ole ajankäytön näkökulmasta houkuttelva vaihtoehto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pientaloalueet yleensä ovat periferiaa verrattuna kerrostaloalueisiin, koska joukkoliikenne vaatii isomman joukon matkustajia ollakseen kustannuksiltaan järkevää. Tätä vielä vahvistaa se että pientaloalueilla usein ainakin perheen kaikilla aikuisilla on oma auto käytettävissä, joten vain lapset käyttävät joukkoliikennettä päivittäin.

      Poista
    2. Mm. Linjalla 436 on todella suuret matkustajamäärät, joten tuo argumentti ei siinä päde...

      Poista
    3. Ei 436 kuljekaan Ylästööön... :) Ja Futari taisi unohtaa matka-aikalaskelmastaan pysäköintiin kuluvan ajan. Ja myös realismin: Google maps antaa matka-ajaksi Ylästöstä Pallokentälle 25 minuuttia.

      Poista
  7. Ylästön näkökulmasta julkisen liikenteen hyödyntäminen muuttuisi ehdotuksella entistä vaikeammaksi. Miksi bussilinjoja Helsinkiin rakennetaan kalliilta juna-asemilta, kuten Kivistö, Myyrmäki, Martinlaakso eikä alueelta, jossa ei ole raideliikenne?

    VastaaPoista
  8. Kohtuullinen kokonaismatka-aika kehä 3 sisällä mihin tahansa vaihtoineen täytyy olla aina alle 60 minuuttia, koska muuten Lahdesta on toimivampi julkinen liikenne Helsinkiin kuin AB zonelta, mikä on uskomattoman surkea suunnittelun irvikuva.

    VastaaPoista
  9. Ehkä ajatuksena on kannustaa pyöräilyyn, kun Google Maps kertoo jo nykyisellään, että sekä julkinen liikenne että polkupyörä vievät 50 minuuttia Ylästöstä keskustaan eli melkein sama aika kuin Lahdesta. Siihen vielä 15 minuuttia kestävä vaihto ja päästään maksullisella julkisella liikenteellä hitaampaan liikkumiseen kuin polkupyörällä tai hevosella.

    VastaaPoista
  10. HSL:n tärkein tavoite on näköjään saada ihmiset vielä enemmän yksityisautoilun käyttäjiksi. Tältä se ainakin vaikuttaa, kun oheista suunnitelmaa lukee. Vuorovälien näennäinen tihentäminen ei ole varmastikaan itseisarvo mikäli samalla joutuu käyttämään useita eri linjoja päästäkseen perille. Loppujen lopuksihan kokonaisajoaika pitenee moninkertaiseksi ja suuri osa ajasta kuluu tuulessa ja tuiskussa seuraavaa bussia odotellessa. Omalla autolla olet jo perillä. Onko HSL:n tavoite saattaa nyt pohjois-espoolaiset yhtä huonon asemaan kun etelä-espoolaiset, jotka Länsimetron tulon jälkeen joutuvat käyttäämään useampaa kulkupeliä päästääkseen Helsinkiin. Kaikenkaikkiaanhan esim. Vanhakartanosta tehtiin jo syksyllä 2018 matkustaminen hankalammaksi Etelä-Espooseen, kun linjan 533 päätepysäkki siirrettiin Järveperään kuulemma kustannussyistä. Kustannussyistähän kannattaisi lopettaa bussilinjat kokonaan keskipäivän aikoihin täältä kaupungin laidalta, kun on niin vähän matkustajia. KOhtahan ei sitten Vanhakartanosta tosin kuljekaan mitään linjaa.

    VastaaPoista
  11. Hävisiköhän kommenttini bittiavaruuteen... Esitän, että 345 kiertää Lahnuksen kohdalla Korpilammentien lenkin. Yleisesti ottaen ajatus jun-asemia syöttävästä tiheävuoroisesta bussiliikenteestä on mielestäni hyvä.

    VastaaPoista
  12. Miten te kehtaatte väittää runkolinjaa parannukseksi, jos nykyiset ruuhka-ajan 3-6 minuutin vuorovälit pitenevät 6-8 vuoroväleiksi ja keskipäivän nykyiset 6-8 minuutin vuorovälit pitenevät 10 minuuttiin?

    VastaaPoista
  13. Hei. Erittäin toivottavaa Vantaan Vapaalan suhteen olisi, että suora yhteys Helsingin keskutaan eli linja 332 säilyy. Kaikkea ei voida laskea kehäradan varaan ja kun ns. syöttöliikenne kehäradan asemille eli Vapaalassa linja 335 kulkee käsittämättömän harvoin ja aikataulut ovat äärimmäisen epäluotettavia, ajatus kehäradan käyttämisestä on torso.
    Ilmiö on aika tavalla sama kuin Espoossa länsimetron kanssa: suorat yhteydet Helsinkiin lopetettiin, jolloin hyvin paljolti ihmisten työmatkat Espoosta Helsinkiin pitenivät puolesta tunnista jopa puoleentoista tuntiin, kun bussit vievät ihmisiä enää vain Matinkylään ja muille metron asemille.

    Junaliikenteen ohella on säilytettävä suorat yhteydet Helsinkiin - esim juuri tuo 332 - ja lisäksi Vihdintien linjat. Helsingin keskustan ruuhkat eli Mannerheimintie on Helsingin kaupungin heiniä ja heille tulee selkeästi ilmaista, ettei joukkoliikennettä voi torpata sillä tavalla kuin on tehty = Mannerheimintie on ollut pullonkaula jatkuvien remonttien takia jo vuoden-parin ajan.
    T. Petteri Lautamäki

    VastaaPoista
  14. Edelliseen lisäyksenä totean, että vaihtoehtona toki on se, että linjat lakkautetaan ja kaikki yritetään ajaa kehäradan käyttöön, mistä seuraa sitten se, että ihmiset alkavat kulkea paljon enemmän autolla keskustaan. Pakottaminen toimii kovin harvoin ja HSL:n on hyvä huomioida tämä.
    T. Petteri Lautamäki

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.